صفر تا صد جراحی لثه

بیماری لثه چیست؟

اگر به‌صورت روزانه نخ دندان بکشید و دو بار در روز مسواک بزنید، باکتری های داخل دهانتان از بین می روند و به این بیماری مبتلا نمی شوید. اگر مدام دهانتان را شستشو دهید، سطح دندان ها تمیز می شوند و جرم و باکتری های موجود روی دندان و خط لثه از بین می روند. لازم به ذکر است که این آماس لثه مرحله اولیه بیماری لثه است و اگر زود آن را درمان نکنید، به بیماری پیرادندانی (نوع شدیدی از بیماری لثه) تبدیل می شود.
پس اگر مرتب به شستشوی دهان رسیدگی نکنید و مسواک نزنید، التهاب لثه شدیدتر و بافت لثه متورم تر می شود. در این مرحله ممکن است دچار خونریزی شوید، دندان و بافت لثه از همدیگر کمی فاصله می گیرند و بین آن ها ناحیه‌ای به نام شیار لثه ایجاد می شود. در این لحظه می گوییم دچار بیماری لثوی شده‌اید.

آماس لثه چیست؟

بیماری لثوی با باکتری هایی آغاز می شود که در دهان جمع شده و به لثه می چسبند. این باکتری ها در آنجا انباشته شده و تکثیر پیدا می کنند و در نتیجه پوششی به نام جرم دندان را به وجود می‌آورند. اگر این جرم ها پاک نشوند، بافت پوششی مجاور آن ملتهب می شود و آماس لثه به وجود می‌آید. این التهاب از مراحل اولیه بیماری لثوی به حساب می آید.

چگونه جرم گیری دندان ها بر سلامتی و زیبایی دندان می افزاید؟ جهت آشنایی با این موضوع، بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

جرم گیری دندان ها

عفونت لثه

وقتی باکتری های موجود در جرم تکثیر می شوند و تا زیر خط لثه ادامه پیدا می کنند، شیار لثه به وجود می‌آید. در این زمان، روش های جرم‌گیری در خانه دیگر جوابگو نیستند زیرا میکروب به زیر خط لثه رفته؛ جایی که مسواک و نخ دندان به آن دسترسی ندارند. اگر در این شرایط به پزشک یا بهداشت‌کار دندان مراجعه نکنید، این میکروب ها آنقدر زیاد می شوند که به داخل شیار لثه راه پیدا می کنند. باکتری های جرم داخل شیار موادی از خودشان تولید می کنند که باعث می شود بافت سفت کنار لثه فرو بریزد و شیار عمیق تری ایجاد شود. پیشروی بیماری لثوی به این شکل، عفونت را وارد ریشه های دندان می کند و به آن قسمت هم آسیب می زند. درنتیجه، دندان شل می شود، درد می گیرد و بیمار باید عمل جراحی لثه انجام بدهد.

جراحی لثه تحلیل رفته

ممکن است قبل از این مرحله، لازم باشد بیمار مراحل درمانی ابتدایی را طی کند و عمل جرم‌گیری و پوشش ریشه انجام دهد. در این فرایند، بهداشت‌کار برای اینکه بتواند جرم ها، رسوب ها و موادغذایی را از زیر خط لثه بیرون بیاورد، از دستگاهی تمیزکننده استفاده می کنند و با ابزاری دستی میکروب های روی سطح ریشه را بر می دارد تا میکروب ها از بین بروند. بسته به اینکه بیمار چقدر جرم روی دندان هایش داشته باشد، عمل جرم‌گیری و پوشش ریشه ممکن است بین دو تا چهار جلسه طول بکشد. سپس پزشک فرایند شستشوی دهان را برای بیمار توضیح می دهد تا از آن به بعد بیشتر مراقب دندان هایش باشد.

چرا باید لثه جراحی شود؟

وقتی پزشک لثه را بر می دارد، به ریشه ها دسترسی بهتری خواهد داشت و می تواند خیلی راحت جرم های روی آن را از بین ببرد و بیماری را درمان کند. همچنین، با تغییر شکل لثه، مسواک زدن و شستشوی دهان برایتان آسان تر می شود. البته نتیجه‌بخشی عمل جراحی لثه به میزان مراقبت های بیمار بعد از عمل (مراقبت های بهداشتی) و میزان حاد بودن بیماری هم بستگی دارد.

انواع جراحی لثه

جراحی لثه انواع مختلفی دارد و اگر دچار بیماری لثه شده باشید پزشک ممکن است یکی از آن ها را به شما پیشنهاد دهد. یکی از رایج ترین علت های بیماری لثه، وجود باکتری های فراوانی است که داخل دهان جمع می شوند و تشکیل جرم می دهند. وقتی میکروب های چسبیده به دندان بیش از اندازه باشند، بدن قادر به مقابله با آن ها نخواهد بود و درنتیجه بیماری صورت می گیرد. البته عواملی هم وجود دارد (مانند بیماری های مزمن یا برخی مشکلات پزشکی) که باعث می شود بعضی از افراد بیشتر مستعد عفونت لثه باشند؛ حتی اگر به بهداشت دهانشان خوب رسیدگی کنند.

علائم التهاب و عفونت لثه در بزرگسالان و کودکان چیست؟ جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره این موضوع، بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

علائم عفونت و التهاب لثه
مراحل بیماری لثه

جراحی لثه چگونه است؟

اگر بیماری لثه آنقدر شدید باشد که نیاز به عمل جراحی داشته باشید، پزشک برای درمان یکی از انواع جراحی زیر را پیشنهاد می دهد:

همسطح سازی لثه

در این فرایند، پزشک لثه را برمی گرداند و باکتری های زیر آن را تمیز می کند. سپس لثه را به دندان متصل می کند تا به سمت بیرون منحرف نشود.
اگر عمق شیارها بیش از پنج میلی متر باشند، پریودنتیست مراحلی که در جدول بیماران ذکر شده را انجام می دهند. بیشتر بیمارانی که دچار بیماری لثوی ملایم یا شدید شده باشند، تحت این عمل جراحی قرار می گیرند. جراح، لثه را می برد تا بافت لثه از دندان جدا شود. سپس با دستگاه و ابزار جرم‌گیری قوی عمق لثه را تمیز می کند و همه رسوبات، جرم ها و پوشش های میکروبی زیر شیار را خارج می کند.

مراحل بیماری های لثه

هزینه جراحی لثه

طبق آخرین تعرفه سال ۹۸ جراحی پیوند لثه به ازای هر دندان حدودا بین ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزارتومان می باشد. جراحی افزایش طول تاج دندان به دلیل زیبایی هزینه های بالاتری دارد حدودا بین ۲ میلیون تا ۲/۵ میلیون تومان هزینه دارد

بعد از جراحی لثه چی بخوریم؟

شما می توانید بعد از جراحی لثه سوپ سرد و شیر سر بخورید . اصلا به سراغ خوراکی ها و نوشیدنی های گرم نروید. در هفته اول از نوشیدن آب میوه هایی مانند آب پرتقال و همچنین غذا های پر ادویه صرف نظر کنید.

مراحل جراحی لثه

این جراحی رایج ترین نوع جراحی لثوی است. اگر قرار است عمل همسطح‌سازی لثه انجام دهید، موارد زیر را بخوانید:

تمیز کردن دندان ها

قبل از جراحی، به ناحیه لثه بی حسی موضعی می زنند تا بیحس شود. همچنین، جراح یا بهداشت‌کار قبل از آن دندن هایتان را تمیز می کنند. در این مرحله، پزشک لثه‌درمان درمورد سابقه بیماری های مزمن یا شرایط سلامتتان سوال می پرسد تا عواملی که ممکن است بر عمل تاثیر بگذارد را شناسایی کند.

جرم گیری زیر خط لثه

جراح، لثه ها را به سمت بیرون بر می گرداند تا به بافت زیر آن دسترسی پیدا کند. سپس بافت عفونی زیر لثه و بین دندان را خارج می کند و همچنین عمل جرم‌گیری و پوشش ریشه را انجام می دهد تا جرم ها و باکتری های زیر خط لثه را تمیز کند. این دو فرایند علاوه بر خارج کردن باکتری ها، باعث می شوند بخش های سفت روی ریشه هم از بین برود. درنتیجه احتمال ابتلای دوباره به بیماری لثه کمتر می شود.

برش لثه

در این فرایند بی حسی موضعی به لثه تزریق می کنند. سپس اطراف لثه را برش می دهند و به‌آرامی آن را از دور دندان بر می گردانند. جراح در این مرحله می تواند ریشه های دندان را ببیند و جرم و رسوبات را به‌طور کامل خارج کند (با این روش پزشک دسترسی بیشتری به باکتری های دندان خواهد داشت).

بخیه لثه

برای خارج کردن رسوبات روی دندان، از دستگاه های قدرتمند و ابزار دستی استفاده می کنند. همچنین، معمولا پزشک بعد از انجام فرایند جرم‌گیری مقداری از بافت لثه را هم خارج می کند تا شکلش تغییر پیدا کند. سپس لثه را به محل قبلی بخیه می زند. این بخیه را حدودا هفت روز بعد می کشند.

کشیدن بخیه لثه

پزشک برای اینکه بتواند بافت لثه را دوباره سر جایش بر گرداند، آن را به محل قبلی بخیه می زند. این بخیه ممکن است جذب‌نشدنی باشد. در این صورت باید بین هفت تا ده روز بعد برای کشیدن آن به پزشک مراجعه کنید. همچنین شاید جراح پوشش خاصی به نام پریودنتال پک (مخلوطی از گرد اکسید روی و مایع اوژنول) روی قسمت های عفونی دندان قرار می دهند.

در این مرحله، پزشک بافت لثه را بر می گرداند باکتری های عفونی را خارج می کند، سپس استخوان های پیوندی، غشا یا پروتئین های بافت لثه (یا ترکیبی از این سه) را به بافت متصل می کند تا دندان دوباره جان بگیرد و بافت اطراف آن از نو تشکیل شود.

جراحی لثه

افزایش طول تاج دندان

در این روش، پریودنتیست لثه‌ای که بیش از حد رشد کرده را برش می دهد تا دندان بلندتر به نظر بیاید. این عمل جراحی علاوه بر درمان لثه به منظور عمل های زیبایی هم انجام می شود.

مراحل افزایش طول تاج دندان

بعضی از افراد موقع لبخند بیشتر لثه هایشان پیدا می شود و فکر می کنند دلیلش این است که دندان هایشان کوتاه است اما این طور نیست. بیشتر اوقات دندان ها اندازه واقعی‌شان را دارند و این بلندی لثه است که باعث می شود دندان ها کوتاه به نظر برسد؛ زیرا بیشتر حجم آن را بافت لثه می پوشاند. برای اصلاح این مدل لثه ها، پزشک لثه درمان از جراحی افزایش طول تاج استفاده می کند.
در این جراحی، پزشک بافت لثه و استخوان اضافه را تغییر شکل می دهد؛ طوری که میزان بیشتری از دندان نمایان شود. این کار را می توان فقط برای یک دندان، همه دندان ها یا دندان های لبخند انجام داد.
این جراحی برای اهداف درمانی هم انجام می شود. اگر دندانتان پوسیده باشد یا زیر خط لثه آسیب دیده باشد، همچنین اگر ساختار دندان طوری باشد که مراحل ترمیم را دشوار کند، با افزایش طول تاج، طول بیشتری از دندان نمایان شده و درنتیجه درمان بهتر صورت می گیرد.

پیوند بافت لثه

در این فرایند، جراح بخشی از بافت های داخل دهان را بر می دارد و آن را به لثه پیوند می زند تا لثه هایی که افت پیدا کرده‌اند یا به خاطر بیماری لثه از بین رفته‌اند را جایگزین کند. این جراحی علاوه بر اهداف درمانی به منظور عمل زیبایی هم انجام می شود زیرا هم از نمایان شدن ریشه (و میکروب گرفتن آن) جلوگیری می کند و هم ظاهر لثه و دندان را زیباتر می کند.
اگر دندانپزشکتان بعد از معاینه شما را به پزشک پریودنتیست ارجاع دهد، احتمالا باید عمل جراحی لثه انجام دهید. پریودنتیست کسی است که در درمان بیماری های لثوی تخصص دارد.

لثه برداری

این عمل زمانی انجام می شود که بافت لثه بیش از حد روی دندان رشد کرده باشد. در این فرایند بافت اضافه لثه را بر می دارند تا فضای بیشتری برای شستن و مسواک زدن دندان داشته باشید. متخصص لثه‌درمانی، برای این کار بافت لثه را بی حس می کند و قسمت های اضافه آن را می برد تا طول لثه کمتر شود.

جراحی پلاستیک لثه تحلیل رفته

این جراحی برای کسانی توصیه می شود که می خواهند بافت لثه‌شان را تغییرشکل دهند تا ظاهر بهتری پیدا کند. اگر شخصی دچار تحلیل دندان شده باشد (یعنی لثه از دندان جدا شده باشد)، باید جراحی پلاستیک لثه انجام دهد. در این جراحی بخشی از بافت سقف دهان را بر می دارند (بافت پیوندی) و آن را به دو طرف دندانی که تحلیل رفته پیوند می زنند.

افزایش طول تاج دندان

آیا جراحی لثه درد دارد؟

بیشتر افراد بعد از عمل جراحی لثه درد ملایمی دارند که با مصرف مسکن های معمولی برطرف می شود. اگر دچار تورم شدید، مقداری یخ روی ناحیه متورم بگذارید و اگر پزشک برایتان آنتی بیوتیک تجویز کرد، حتما آن ها را به موقع بخورید و تمام توصیه های پزشک را به‌دقت انجام دهید. بعد از جراحی خظر خونریزی و التهاب لثه هم وجو دارد. در صورت مشاهده چنین موردی، سریع با پزشک تماس بگیرید.
بعد از عمل جراحی لثه، بهداشت‌کار یا پزشک باید حتما درمورد نحوه مسواک زدن (با استفاده از خمیر دندان آنتی باکتریال حاوی فلوراید) و نخ دندان کشیدن برایتان توضیح دهد. لطفا حتما درباره شستشوی دهان بعد از جراحی از پرشک خود سوال کنید.

خطرات احتمالی جراحی لثه

لثه ها ممکن است تا چند روز بعد از جراحی درد داشته باشند، بنابراین باید چند روزی از مسکن هایی مثل ژلوفن استفاده کنید. گاهی ممکن است لثه یا گوشت کناری دندان بعد از جراحی دچار کبودی، خونریزی یا التهاب شود. همچنین احتمال دارد دندان کمی لق شود ولی این موقتی است و بعد از مدتی به حالت اولیه باز می گردد.
شاید دندانتان بعد از عمل به مواد غذایی شیرین، سرد یا خیلی گرم حساسیت نشان دهد. علاوه بر این، شاید فضای بین دندان هایتان کمی بیشتر شود و دندان ها بلندتر به نظر بیایند.

مراقبت های بعد از عمل جراحی لثه

بعد از جراحی، نمی توانید دندان هایتان را مسواک بزنید، به همین خاطر باید حداقل برای یک تا دو هفته از دهان‌شویه ضدعفونی کننده استفاده کنید. وقتی مرخص شدید، باید با دقت به دستورات پزشک عمل کنید. این دستورات بسته به نوع جراحی و نوع درمان متفاوت هستند.