متخصص دندانپزشکی کودکان

تخصص دندانپزشک کودکان به درمان ها و مراقبت های پزشکی دهان  و دندان کودکان، از دوران نوزادی تا دوران نوجوانی است. متخصص دندانپزشکی کودک تجربه‌ و دانش لازم برای مراقبت از دندان‌ها، لثه‌ها و دهان کودکان را آموزش دیده اند.

دندان‌های شیری طی ۶ ماه ابتدای زندگی رشد می‌کنند.در سن ۶ یا ۷ سالگی ریزش اولین دندان‌ها شروع می‌شود و با دندان‌های دائمی جایگزین می‌شوند. کودکان بدون رعایت کردن بهداشت دهان دچار پوسیدگی دندانی و بیمار‌های دهان و دندان شده که می‌تواند منجر به درد دائمی و سایر عوارض شود.

متخصص دندانپزشکی کودک به چه آموزش‌هایی نیاز دارد؟

دندانپرشک اطفال به صورت تخصصی باید حداقل دوره های زیر را گذرانده باشد:

• شش سال تحصیل دوره دندانپزشکی عمومی
  • سه سال تحصیل دوره رزیدنتی برای آموزش دندانپزشکی نوزادان، بچه‌ها و نوجوانان و کودکان با نیازهای دهانی و دندانی خاص

خدمات دندانپزشک کودک چیست؟

متخصص دندانپزشکی کودکان باید بتواند مراقبت بهداشت دهان و دندان اطفال که شامل موارد زیر است را ارائه کند:

• معاینه دهانی نوزادان که شامل ارزیابی خطر برای پوسیدگی دندانی در مادر و کودک است
  • مراقبت دندانی پیشگیری‌کننده که شامل تمیز کردن و درمان با فلوراید و توصیه‌های رژیمی و تغذیه‌ای است
  • مشاوره در مورد عاداتی مانند مکیدن پستانک و انگشت شست
  • ارزیابی و درمان زودهنگام برای صاف کردن دندان‌ها و تصحیح مشکلات ارتودنسی
  • ترمیم پوسیدگی و مشکلات دندانی
  • مدیریت بیماری‌های لثه و مشکلاتی مانند زخم، فرنولوم کوتاه و بیماری‌های مخاطی و پریودنتال
  • مراقبت از آسیب‌های دندانی مانند شکستگی، جابجایی و یا دندان‌های کنده شده
  • درمان مشکلات دهان و دندان ناشی از بیماری‌هایی از قبیل دیابت، نقایص مادرزادی قلبی، آسم، تب یونجه و...

از دیگر مواردی که متخصص دندانپزشکی کودک طی دوره خود فرا می گیرد، نحوه تعامل و برقراری ارتباط با کودکان بی قرار یا مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی است. دندانپزشک اطفال با روش های مختلف از جمله تکنیک های روان شناسی، درک متقابل و حتی استفاده از آرام بخش در موارد خاص، درمان های دندانپزشکی را روی  کودکان انجام می دهد.

ویژگی های دندانپزشک کودک حرفه ای

کودکان فقط بزرگسالانی با جثه کوچک نیستند. آن‌ها همیشه قادر به صبر و بردباری و همکاری کردن طی معاینات دندانی نیستند. دندانپزشک کودکان می‌دانند چگونه کودکان را به روش‌هایی که برای کودک راحت و قابل تحمل است معاینه و درمان کند. به علاوه متخصصان دندانپزشکی کودکان تجهیزات خاصی در مطبشان دارند که طبق سلیقه و ذهنیت کودکان چیده شده است.

یک متخصص دندانپزشک کودک گزینه های درمانی زیادی ارائه می‌دهد و تخصصی در مراقبت از دندان، لثه و دهان کودک دارد. وقتی متخصص کودکان پیشنهاد می‌دهد که کودک باید معاینه دندانی بشود، مطمئن باشید که او بهترین مراقبت ممکن را در این خصوص ارائه می‌دهد.

پیش‌بینی رفتار کودکان

دندانپزشکی که با کودکان سر و کار دارد باید به دقت مرحله رشد کودک، رفتار و خلق و خوی آن روز کودک را  ارزیابی کند و واکنش کودک به درمان دندانپزشکی را پیش‌بینی کند.

پاسخ به نیازهای مراقبت بهداشتی دهان و دندان بسیار پیچیده است و با عوامل زیادی تعیین می‌شوند. دلایل اصلی بی قراری کودک در زمان مراجعه به مطب و ناتوانی وی در برقراری ارتباط با دندانپزشک را می توان در موارد زیر خلاصه کرد.

متخصص دندانپزکش برای کودکان با نیاز های خاص
  • تأخیر در رشد کودک
  • کودکان کم توان فیزیکی
  • کودکان متفاوت فکری و نیاز های خاص
  • کودکان مبتلا به سختی تمرکز و بیش فعالی
  • بیماری‌ های مزمن و حاد

در باقی کودکان  که قادر به برقرار کردن ارتباط با دندانپزشک هستند، شناسایی تأثیرات رفتاری مبهم‌تر و سخت‌تر است. عوامل دخیل شامل ترس، اضطراب عمومی یا موقعیتی، داشتن تجربه نامطلوب یا دردناک دندانپزشکی یا پزشکی، آماده نبودن برای برخورد با دندانپزشک و غیره است.

تعداد کمی از کودکان با رفتار غیرهمکارانه خود ترس از دندانپزشکی دارند و از طرفی ترس در تعدادی از کودکان هم سبب ایجاد مشکل طی اعمال دندانپزشکی نمی‌شود. ممکن است ترس به دلیل عدم داشتن کنترل یا ترس از درد باشد، به خصوص وقتی که کودک از مشکل دندان خود آگاه است و یا قبلا تجربه دندانی دردناک داشته است.

کنترل ترس کودک - متخصص دندانپزشکی کودکان

عوامل فرهنگی و زبانی هم در نگرش و همکاری و رفتار کودک نقش دارند. هر فرهنگی عقاید، باورها، ارزش‌ها و عملکردهای خود را دارد و درک چگونگی برقرار کردن ارتباط با بیمارانی که فرهنگ متفاوتی دارد و همچنین داشتن ابزارهایی برای تسهیل برقرار کردن ارتباط با این بیماران بسیار مهم است.

تأثیر والدین بر دندانپزشکی کودکان

تأثیر والدین روی رفتار کودکان در مطب دندانپزشکی به روش‌های مختلفی قابل اجراست. نگرش مثبت به بهداشت دندان و دهان ترس از دندانپزشکی را از بین می‌برد. مراقبت‌های پیشگیری کننده زودهنگام سبب ابتلای کمتر به بیماری های دندانی می‌شود، نیازهای درمانی در این زمینه را کمتر کرده و سبب کاهش تجربه بد دهانی و دندانی می‌شود.

والدینی که تجارب دندانپزشکی منفی دارند خودشان استرس و ترسی به کودکشان منتقل می‌کنند و همین سبب نگرش منفی کودک و پاسخ نامطلوب به مراقبت دندانی می‌شود. مشقات و نابرابری‌ های اقتصادی بلند مدت سبب مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب، خشونت، سو استفاده از مواد و حساس شدن در پدر و مادرها می‌شود.

تاثیر افسردگی والدین بر کودک

در ایران ظهور عادات و رفتارها و سبک زندگی خاص والدین که ناشی از مشکلات اقتصادی آن‌هاست سبب شده است که پایشگران سلامت با تعداد رو به افزایشی از کودکان بدون اعتماد به نفس و با رفتارها ناهنجار در مقابل تجارب جدید رو به رو شوند. انتظارات والدین برای پاسخ کودکان در برابر شیوه های درمانی (مانند گریه نکردن) هم بسیار غیر واقع‌گرایانه است ولی در عوض از دندانپزشک انتظار دارند که رفتار کودک را به خوبی و در جهت هدایت رفتار وی سوق دهند.

پوسیدگی و افتادن دندان های کودکان

علل پوسیدگی دندان کودکان

پوسیدگی دندان (یا کرم‌خوردگی دندان کودک)، یکی از رایج ترین بیماری های عفونی مزمن در کودکان به حساب می‌آید. به این خرابی، پوسیدگی دندان شیشه شیر در اطفال (nursing caries) هم گفته می شود. اطلاعات بیشتر را در لینک زیر بخوانید.

پوسیدگی دندان کودکان

رفتار تیم دندانپزشکی

رفتار متخصص دندانپزشکی کودک و پرسنل دندانپزشکی اولین قدم برای هدایت و کنترل ترس و اضطراب کودک است. نگرش متخصص دندانپزشک اطفال، زبان بدن و مهارت‌های ارتباطی وی برای ایجاد یک جلسه درمانی شاد و راحت برای کودک و والدین او نقش فوق العاده موثری دارد.

رفتار منشی، دستیاران و خود پزشک به کاهش اضطراب و تشویق به همکاری کودک کمک می‌کند و باید شامل رفتار توام با حوصله و مهربانی، پاسخ دادن به سوالات کودک در سطح فهم او و برقراری ارتباط عاطفی و لمسی در صورت نیاز باشد.

اگر متخصص کودکان، چندان توجهی به برقرار کردن ارتباط نداشته باشد، باید بداند که کودک و والدین بسیار متوجه چنین خلائی هستند. ارتباط برقرار کردن (شامل به اشتراک‌ گذاشتن افکار، نظرات و اطلاعات) در دندانپزشکی غالبا با صحبت کردن، لحن صدا و حالت چهره و زبان بدن صورت می‌گیرد. ارتباط بین بیمار و پرسنل و کودک و والدین برای حصول نتیجه‌ای موفقیت آمیز بسیار حیاتی است.

چهار بخش مهم در ارتباط برقرار کردن شامل موارد زیر است:

• فرستنده پیام ارتباطی (دندانپزشک) Sender
  • پیام شامل حالت چهره و زبان بدن فرستنده Message and emotions
  • مفهوم یا محیطی که پیام در آن ارسال می‌شود Context and condition
  • گیرنده (کودک و والدین او) Reciever
مطب دندانپزشکی مناسب کودکان

ارزیابی و مدیریت زمان

درد روی رفتار تأثیر مستقیمی دارد. یافته‌ها در مورد درد یا تجربه دردناک گذشته مسائل مهمی‌ است که باید در تاریخچه پزشکی و دندانپزشکی بیمار مد نظر قرار گیرد تا به دندانپزشک در پیش‌بینی رفتارهای احتمالی کمک کند.

ارزیابی و مدیریت درد در کودکان بسیار ضروری است چراکه تأثیر مستقیمی روی رفتار دارد. پیشگیری و کاهش درد طی درمان می‌تواند ارتباط و اعتمادی بین دندانپزشک و بیمار ایجاد کند و اضطراب و ترس را کاهش داده و نگرش مثبتی در بیمار ایجاد کند. ماهیت ذهنی درک درد، پاسخ متفاوت بیماران به درد و عدم ارزیابی دقیق درد سبب به تعویق انداختن تشخیص و دخالت به موقع دندانپزشک شود.

گاهی هم دندانپزشکان میزان درد بیمار را نادیده گرفته و یا با تلقین به عنوان یک مکانیسم دفاعی به درمان کودکی که واقعا در درد است، ادامه دهند.

تفسیر اشتباه یا غفلت در برابر تغییرات رفتاری به دلیل محرک دردناک سبب حساس شدن کودک به ویزیت‌های دندانپزشکی آتی و آسیب روانی وی می‌شود.

دکتر سمانه شیرانی یکی از بهترین متخصصین دندانپزشکی کودکان هستند و با عشق و علاقه تلاش می کنند تا تجربه کودکان از درمان های دهان و دندان، تجربه ای شیرین و آسان باشد.

دکتر سمانه شیرانی متخصص دندانپزشک کودکان