علت های خونریزی لثه را بشناسید

آیا لثه‌هایتان به راحتی خونریزی می‌کند؟ شاید علت خونریزی لثه ساده باشد، مثلا روش استفاده نادرست از مسواک یا نخ دندان. شاید هم نشانه‌ای از یک مشکل در سلامتی‌تان باشد که نیازمند بررسی است.

در موارد زیر ممکن است لثه‌ها خونریزی کند:

علاوه بر موارد بالا بیماریهای مختلفی می توانند موجب خون ریزی لثه شوند که در ادامه به این بیماری ها و درمان آن ها می پردازیم.

ژینژیویت

خونریزی لثه‌ها نشانه‌ای از ژینژیویت یا التهاب لثه‌ است. این بیماری یک حالت شایع و خفیف از بیماری لثه است که به دلیل ایجاد پلاک در لثه‌ها ایجاد می‌شود. اگر مبتلا به این بیماری هستید لثه‌ها ملتهب، قرمز و متورم می‌شوند و ممکن است در هنگام مسواک زدن خونریزی کنند.

با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توانید از این بیماری خلاص شوید. دوبار در روز مسواک بزنید، هر روز نخ دندان بکشید، هر روز با دهانشویه آنتی‌باکتریال دهان خود را شستشو دهید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

عکس ژینژیویت یا التهاب لثه - عامل اصلی خون ریزی لثه

ژینژیویت عامل خونریزی لثه

پریودنتیت

اگر ژنژیویت درمان نشود منجر به بیماری‌های پریودنتال یا پریودنتیت می‌شود که یک بیماری لثه بلند مدت است و به بافت و استخوان حمایت‌کننده دندان آسیب می‌زند.

در این بیماری لثه‌ها ملتهب و عفونی شده و از ریشه دندان‌ها دور می‌شود. خونریزی یکی از علائم پریودنتیت است.

دندان‌ها لق و جدا از هم می‌شود. تنفس بدبو شده و حتی چشایی بدمزه می‌شود. هنگام گاز گرفتن دندان‌ها در موقعیت همیشگی قرار نمی‌گیرند و لثه‌ها قرمز، متورم و حساس می‌شوند.

اگر این بیماری درمان نشوند ممکن است منجر به از دست دادن تعدادی از دندان‌ها شود.

دیابت

خونریزی و تورم لثه‌ها می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ باشد. در این بیماری، دهان قادر به مبارزه با جرم‌های دهانی نبوده و در نتیجه مستعد عفونت و ابتلا به بیماری‌های لثه می‌شود. قند خون بالا در نتیجه دیابت فرایند بهبود را برای بدن دشوار کرده که همین امر سبب بدتر شدن بیماری‌های لثه‌ می‌شود.

خونریزی لثه نشانه لوسمی است

خونریزی لثه‌ها می‌تواند نشانی از لوسمی که نوعی سرطان است باشد. پلاکت در متوقف کردن خونریزی نقش دارد و در لوسمی پلاکت خون پایین می‌آید. این امر توقف خونریزی در بخش‌های مختلف بدن از جمله لثه را دشوار می‌کند.

روش های درمان سرطان دهان

دندانپزشکی بیماران مبتلا به سرطان

یکی از دغدغه های بیماران مبتلا به سرطان، ابتلا به بیماری های دهان و دندان است، مراقبت های دندانپزشکی بیماران مبتلا به سرطان ، پیچیدگی ها و سختی های خاصی دارد و توجه مداوم و دقیق دندانپزشک در تمامی پروسه درمان و مبارزه بیمار با سرطان ، اهمیت بسیاری دارد. سوالات بسیاری برای بیماران سرطانی در زمینه مراقبت های دهان و دندان وجود دارد که ما تلاش می کنیم در مقاله زیر به بخشی دغدغه های این عزیزان پاسخ دهیم.

دندانپزشکی بیماران مبتلا به سرطان

ترومبوسیتوپنی

اگر لثه‌هایتان حین مسواک زدن خونریزی کرده و خودبه‌خود بند نمی‌آید لثه‌ها ملتهب بوده و ممکن است ترومبوسیتوپنی داشته باشید.

هموفیلی یا بیماری وُن-ویلبراند

اگر لثه‌ها در صورت پارگی کوچک خونریزی شدید کنند می‌تواند نشانه‌ای از بیماری هموفیلی یا ون-ویلبراند باشد. در این بیماری‌ها بدن به صورت مناسبی لخته ایجاد نکرده و لثه‌ دچار خونریزی می‌شود.

کمبود ویتامین سی Vitamin C

ویتامین سی به رشد و ترمیم بافتی کمک می‌کند، زخم‌ها را بهبود داده و به استقامت استخوان و دندان هم کمک می‌کند. در صورت کمبود این ویتامین احساس ضعف و بیحالی کرده و در طولانی مدت حتی منجر به التهاب و خونریزی لثه می‌شود.

اسکروی

این بیماری نادر در صورت کمبود شدید ویتامین سی در نتیجه سو تغذیه رخ می‌دهد و سبب ضعف، کم خونی و خونریزی زیر پوستی می‌شود. خونریزی لثه یکی از علائم شایع این بیماری است.

کمبود ویتامین کا Vitamin K

اگر لثه‌هایتان زیاد خونریزی می‌کند شاید به علت کمبود ویتامین کا باشد. این ویتامین به لخته شدن خون کمک می‌‌کند، برای استخوان‌ها خوب است و اگر به اندازه کافی ویتامین کا نداشته باشید یا بدن به خوبی آن را جذب نکند سبب مشکلات خونریزی می‌شود.

علت خونریزی لثه در بارداری

چه عواملی باعث درد و خونریزی لثه در دوران بارداری می شود؟
عوامل مختلفی می تواند در تورم لثه و درد دهان شما در دوران بارداری موثر باشد:هورمونهای جراحی ، تورم لثه.

هورمون ها مهمترین عامل خونریزی لثه هستند. همچنین تغییرات هورمونی، دهان شما را در برابر باکتری ها و پلاک ها آسیب پذیرتر می کند، که هر دو آنها باعث حساس شدن لثه در دوران بارداری می شوند و در صورت عدم درمان صحیح باعث التهاب لثه و پوسیدگی دندان در برخی از خانم ها می شود.

کمبود کدام ویتامین باعث خونریزی لثه میشود؟

کمبود ویتامین C و ویتامین K می توانند از دلایل خونریزی لثه باشند. ویتامین C به رشد و ترمیم بافت کمک می کند.  زخم ها را بهبود می بخشد و همچنین استخوان ها و دندان های شما را تقویت می کند. کمبود ویتامین C می تواند منجر به تورم و خونریزی لثه با گذشت زمان شود.

خونریزی لثه در خواب

علت خونریزی دهان در خواب دندان قروچه می باشد. دندان قروچه در خواب عبارت است از ساییدن دندان ها روی هم  هنگام خواب  که اغلب به مواردی هم چون استرس عاطفی یا خستگی بیش از حد بستگی دارد.. این فشاردندان ها به روش هم می تواند باعث شود  لثه به عقب رفته و فضای کافی  که در آن باکتری ها و پلاک ها می توانند زندگی  کنند ایجاد شود. این امر می تواند منجر به بیماری لثه و در نتیجه خونریزی شود.

علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن

لثه های سالم خونریزی ندارند، بنابراین دیدن خون در تف هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان طبیعی نیست. این مورد می تواند نشانه اولیه بیماری لثه باشد ، بنابراین اگر هنگام مسواک زدن دچار خونریزی لثه شدید، حتما با پزشک دندانپزشک خود صحبت کنید .

درمان خونریزی لثه هنگام مسواک زدن

اگر هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن لثه های شما خونریزی می کند ، ممکن است این عمل را طبیعی بپندارید. اما فراموش نکنید ممکن است شما دچار بیماری های لثه یا انواع زخم دهان شده باشید. در زیر چندین مورد برای درمان خونریزی لثه به هنگام مسواک زدن آورده شده است که عبارتند از:

1. بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید.
  2. دهان خود را با پراکسید هیدروژن بشویید.
  3. سیگار نکشید.
  4. سطح استرس را کاهش دهید.
  5. مصرف ویتامین C خود را افزایش دهید .
  6. مصرف ویتامین K خود را افزایش دهید .
  7. از کمپرس سرد استفاده کنید.

درمان خونریزی لثه

برای درمان خانگی خون ریزی لثه گام های راحتی وجود دارد. بهداشت خوب دهان و دندان قدم اول در مدیریت خونریزی لثه است. دوبار در سال به دندانپزشک برای شستشوی حرفه‌ای مراجعه کنید. دندانپزشک می‌تواند ژینژیویت را تشخیص داده و نحوه صحیح مسواک زدن را آموزش دهد

مسواک مناسب برای خونریزی لثه

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن درست پلاک را از روی لثه برداشته و خطر ابتلا به بیماری‌های پریودنتال را کاهش می‌دهد. دندانپزشک نحوه استفاده از دهانشویه برای کاهش ایجاد پلاک در دهان را هم آموزش می‌دهد.

شستشو با آب نمک گرم هم می‌تواند لثه‌های متورم که به راحتی خونریزی می‌کنند را تسکین دهد. می‌توانید از مسواک برقی هم استفاده کنید.

رژیم غذایی حاوی ویتامین‌ سی مانند مرکبات و آب مرکبات، بروکلی، توت فرنگی، گوجه، سیب‌زمینی و فلفل دلمه‌ای استفاده کنید.

ویتامین کا و سی برای مقابله با خونریزی لثه

غذاهای حاوی ویتامین کا به انعقاد هر چه سریعتر خون کمک می کنند به همین علت برای بهبود و درمان خون ریزی لثه ها می توانند مفید باشند.

اگر طی ۷ تا ۱۰ روز خونریزی لثه بهبود نیافت، به دندانپزشک مراجعه کنید. برای از بین بردن باکتری ها و تقویت لثه ممکن است به تمیز کردن دندان و جرمگیری دندان نیاز داشته باشید. همچنین ممکن است پزشک برای شما آزمایش کمبود ویتامین هایی که می تواند باعث خونریزی لثه شود، را بنویسد تا دلیل قطعی خونریزی را متوجه شود.

دکتر سمانه شیرانی دندانپزشک و متخصص آسیب های دهان و دندان