اثرات دردناک بیماری کرونا بر سلامت دهان

تب شدید، یکی از بارز ترین علائم ابتلا به بیماری کرونا در افراد است که می تواند منجر به نوعی زخم های دهانی بعد از کرونا مانند ایجاد تبخال، آفت های دهانی، مشکل در جوانه های چشایی روی زبان و ریختن پرزهای چشایی شود.

به علاوه داروهایی که برای تسکین علائم کرونا استفاده می شود منجر به قرمز شدن مخاط دهانی می شود و در نتیجه دهان به مواد ترش و تند حساس می شود. این مشکل، به وسیله مصرف دهانشویه های خاصی که توسط دندانپزشک تجویز می شود، قابل رفع است.

آیا زخم شدن دهان نشانه کرونا است؟

شایع ترین علائم و نشانه های عفونت SARS-CoV-2 شامل سردرد، گلودرد، هیپوسمی، کاهش حس چشایی، اسهال، تنگی نفس و ذات الریه است. تظاهرات پوستی نیز گزارش شده است اما تعداد کمی از محققان، علائم و نشانه های دهانی را نیز ثبت کرده اند.

اگرچه سرفه، تب و تنگی نفس همچنان از رایج ترین علائم COVID-19 است، لیست تأثیرات ویروس کرونا بر بدن، همچنان در حال طولانی شدن است. در ماه های اخیر برخی از بیماران طیف گسترده ای از مسائل پوستی از جمله راش، کهیر، تاول ها و تغییر رنگ قرمز/بنفش انگشتان پا (معروف به “انگشتان کووید”) را تجربه کرده اند،.

در یک مقاله تحقیقاتی جدید، منتشر شده در ژورنال JAMA Dermatology، پزشکان مادریدی گروه کوچکی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا را که دارای “enanthem”، یا ضایعات داخل دهانشان بودند، گزارش دادند. آنها دریافتند که شش نفر از ۲۱ بیمار COVID-19 که راش پوستی خارجی داشتند، ضایعات دهانی نیز نشان دادند.

سایر عفونت های ویروسی نیز با ضایعات دهانی همراه هستند. افرادی که به استرپتوکوک مبتلا می شوند، غالباً دچار پتشیا می گردند که نقاط ریز به اندازه نوک سوزن، قرمز، بنفش یا قهوه ای هستند که ممکن است در سقف دهان و همچنین در قفسه سینه و صورت ظاهر شوند. نویسندگان نوشته اند: “با این حال، حفره دهانی به دلیل نگرانی های ایمنی، در  بسیاری از بیمارانی که به COVID-19 مشکوکند یا ابتلا به این ویروس در آنها تأیید شده است، معاینه نمی گردد.”

واضح است که این مطالعه بسیار کوچک بوده و مقدماتی در نظر گرفته می شود، اما هم کادر درمان و هم بیماران ممکن است ضایعات دهانی را به لیست علائم مرتبط با عفونت COVID-19 اضافه کنند.

در دوران کرونا به دندانپزشکی نروید!

به جای آن می توانید از خدمات ویزیت آنلاین دکتر سمانه شیرانی استفاده کنید.

یکی از مواردی که پس از شیوع بیماری کرونا در مراجعین به مطب دندانپزشکی بنده مشاهده می شود، بیمارانی با سابقه ابتلا به کرونا و زخم های دهانی و ضایعات دهانی غیر اختصاصی بوده است. بسیاری از این بیماران حتی بدون علائم به کرونا مبتلا شده اند و پس از تجویز تست، متوجه بیماری خود شده اند.

ضایعات دهانی در بیماران کرونایی، هر چند از لحاظ ظاهری شبیه به آفت یا ضایعات زخمی و التهابی مخاط دهان هستند اما در مقابل درمان های روتین مقاوم بوده و پس از ۳ هفته با تجویز دهان شویه های ترکیبی برطرف شده اند.

مشاهدات جهانی که در ادامه به آن می پردازیم، نیز از عوارضی که داروهای کرونا و تب ناشی از کرونا بر سلامت دهان دارند، خبر می دهند.

نمونه های ضایعات دهانی در بیماران کرونایی

مشاهدات متعدد عفونت SARS-CoV-2 تا به امروز در مقالات شرح داده شده است. شایع ترین علائم و نشانه ها سردرد، گلو درد، هیپوسمیا، ضعف حس چشایی، اسهال، تنگی نفس و ذات الریه است. نویسندگان مواردی با تظاهرات پوستی را نیز توصیف کرده اند.

این مجموعه ی موارد، سه بیمار را با تظاهرات دهانی توصیف می کند. در یکی از این بیماران عفونت COVID-19 تأیید شده بود و دو بیمار برای تأیید این موضوع منتظر آزمایش سرولوژی بودند. هر سه بیمار با مشاوره ویدئویی معاینه شدند و در همه موارد زخم یا تاول در حفره دهان مشاهده شد.

اولین مورد گزارش شده یک مرد ۵۶ ساله و سالم از سایر جهات و مشکوک به COVID-19 است. در کنار علائم و نشانه های سیستمیک، بیمار احساس درد در کام و گلوی خود می کند. عکسی که توسط بیمار فرستاده شد، ضایعاتی شبیه به استوماتیت هرپسی راجعه را نشان می دهد. برای بیمار Valaciclovir و ضد عفونی کننده های موضعی (کلرهگزیدین و اسید هیالورونیک) تجویز شد. ضایعات دهانی پس از ده روز برطرف شدند.

مورد دوم مرد ۵۸ ساله ایست که مبتلا به دیابت و فشار خون بالا نیز هست و همچنین درد در کام را گزارش می کند. همسر وی COVID-19 را تأیید کرده بود و در نتیجه این او نیز خود را قرنطینه کرده بود. عکسی که توسط بیمار ارسال شده است، زخم کام یک طرفه و بدون سابقه عفونت هرپسی قبلی را نشان می دهد. با استفاده از دهانشویه ضد عفونی کننده موضعی، ضایعات طی یک هفته برطرف شدند.

مورد آخر در این مجموعه یک زن ۶۵ ساله است که دارای بیماری زمینه ای به شرح زیر است: چاقی و فشار خون بالا. بیمار علائم شدیدی نشان داد  و به دلیل عفونت SARS CoV-2 با ذات الریه دو طرفه در بیمارستان بستری شد. از زمان شروع علائم، بیمار درد در زبان خود را گزارش کرد، اما این مورد در طول مدت بستری در بیمارستان مورد بررسی قرار نگرفت. در ادامه علائم پوستی و تاول های مخاط لب و التهاب لثه وی بهبود یافت. این مورد نیز با داروهای ضد عفونی کننده موضعی درمان شد.

ضایعات در دو مورد اول همانطور که در ضایعات هرپس سیمپلکس دیده می شود، بر بافت کراتینه شده تأثیر گذاشتند. محققان اظهار داشتند که به نظر می رسد ویروس جدید کرونا میتواند باعث ایجاد ضایعات دهانی شود که به دلیل عدم معاینه داخل دهانی در این بیماران معمولاً مورد توجه قرار نمی گیرند.

دکتر سمانه شیرانی

متخصص پاتولوژی دهان