علت حرارت دهان | برای سوزش زبان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

سندرم سوزش دهان (BMS) نوعی احساس گرما بر روی زبان، لب ها، کام یا قسمت های مختلف دهان است، که glossodynia نیز گفته می شود. این احساس هنگامی به وجود می آید که در نحوه پیام رسانی عصب ها از دهان به مغز شما تغییراتی ایجاد می شود. برای مثال، در مورد طعم و دما وقتی مغز شما این پیام ها را به درستی درک نکند، باعث احساس درد یا سوزش می شود.

اگرچه ممکن است بعضی از قسمت های دهان شما احساس سوزش کند، اما در اثر لمس آنها گرم نخواهند بود. ممکن است در نواحی که صدمه می بینند، درد و قرمزی مشاهده نکنید. BMS گاهی اوقات درد نوروپاتیک نامیده می شود، همانطور که در صورت آسیب به عصب ها اتفاق می افتد.

پاسخ دادن به این سوال دشوار است. هیچکس دقیقاً نمی داند چه عواملی باعث BMS می شود. با این حال، برخی از دلایل احتمالی عبارتند از:

سوزش دهان

آیا شرایط پزشکی وجود دارد که بتواند باعث BMS شود؟

برخی شرایط پزشکی وجود دارد که ممکن است باعث سندروم سوزش دهان که یکی از انواع زخم های دهان است شود، که شامل موارد زیر می باشد:

چه کسانی دچار BMS می شوند؟

هر کسی می تواند به BMS مبتلا شود، ولی این بیماری در زنان میانسال یا مسن در دوران یائسگی شبیشتر دیده می شود.

علائم سندروم سوزش دهان

ممکن است شما در زبان، لثه ها یا داخل گونه خود احساس سوزش متوسط رو به شدیدی را حس کنید.

برای بعضی از افراد این احساس از صبح شروع می شود و تا عصر به اوج خود می رسد، که اغلب در زمان شب کاهش می یابد. برخی دیگر این سوزش را همیشه احساس می کنند. علائم دیگر ممکن است شامل بی حسی یا گزگز دهان یا زبان، طعم تلخی یا فلزی، دهان خشک یا زخم باشد.

تشخیص سندروم سوزش دهان

دندانپزشک دهان شما را کاملاً معاینه می کند تا سعی کند علت مشکل را پیدا کند. آنها همچنین سابقه پزشکی شما را بررسی می کنند و ممکن است از شما برای بررسی احتمالی وجود عفونت، کمبود غذایی یا سایر شرایط پزشکی آزمایش خون یا سواب بگیرند.

ممکن است لازم باشد آزمایش آلرژی توسط متخصص پوست تجویز شود. در صورت نیاز، پزشک می تواند شما را برای این کار ارجاع دهد.

همچنین ممکن است به آزمایش خون نیز نیاز داشته باشید که مشکلات تیروئیدی یا دیابت را مورد بررسی  قرار دهند.

درمان سوزش دهان

درمان BMS و درمان زخم زبان بسته به دلایل آن متفاوت است.

اگر BMS با یک رژیم غذایی ضعیف ایجاد شده باشد، پس تیم دندانپزشکی شما می تواند مکمل هایی را برای شما تجویز کند. همچنین در صورت نیاز، تیم دندانپزشکی شما می تواند دندان مصنوعی نامناسب را تنظیم یا جایگزین کند یا برای عفونت قارچی دهان دارو تجویز کند.

برخی از پزشکان ممکن است دوره ی مشاوره و دوز کم قرص ضد افسردگی را تجویز کنند. بیماری BMS می تواند بر برخی از افراد غالب شود و منجر به افسردگی آنها شود چرا که آنها هر روز با درد مبارزه می کنند. اگر BMS شما به دلیل خشکی دهان ایجاد شده باشد (از عوارض جانبی برخی داروها) پزشکان می توانند داروی شما را تغییر دهند.

سایر روش های درمانی می تواند شامل آرامش، یوگا، مدیتیشن و هیپنوتیزم درمانی باشد، زیرا مشخص شده است که این روش برای کمک به برخی افراد در کنار آمدن با اضطراب کمک می کند.

درمان خانگی سندروم سوزش دهان

با کمک موارد زیر می توانید به کاهش علائم خود در خانه کمک کنید:

✅ جرعه جرعه آب بنوشید.

✅ مکیدن یخ خرد شده.

✅ جویدن آدامس بدون قند – این عمل به شما کمک می کند بزاق بیشتری تولید کنید که باعث می شود دهان خشک نشود.

✅ اجتناب از مواردی که باعث تحریک دهان شما می شوند. مانند غذاهای گرم و تند، دهان شویه هایی که حاوی الکل هستند، یا میوه ها و آب میوه های اسیدی.

✅ پرهیز از تنباکو و محصولات الکلی.

اگر فکر می کنم دهانم سوزش دارد چه کاری باید انجام دهم؟

در ابتدا، برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید. سپس آنها می توانند مشخص کنند که علت آن مربوط به دهان است یا خیر، مانند دندان مصنوعی یا خشکی دهان. در این صورت، تیم دندانپزشکی شما می تواند متناسب بودن دندان مصنوعی شما را بررسی کند. همچنین می توانند به داشتن آلرژی به مواد ساخت آن نیز پی ببرند. آنها همچنین می توانند محصولاتی را برای رفع خشکی دهان یا خلاص شدن از شر هرگونه عفونت قارچی تجویز کنند.

اگر تیم دندانپزشکی شما نمی تواند دلیل دندانی پیدا کند، ممکن است به شما پیشنهاد دهند که نزد یک متخصص بروید. سپس می توانید با دادن آزمایش خون علت BMS خود را بیابید.

آیا می دانیستید یکی از بیماری های شایع دهان و لثه  آفت دهان می باشد!!!

علت آفت های مکرر دهان چیست؟

چه مدت می توانم BMS داشته باشم؟

از آنجا که هیچ کس علت دقیق BMS رانمی داند، برنامه ریزی یک دوره درمانی صحیح دشوار است. بنابراین، BMS یک بیماری طولانی مدت است که می تواند ماه ها، سال ها یا شاید بقیه عمر شما را تحت تأثیر قرار دهد.

اگر راه های کنار آمدن و محدود کردن درد را پیدا کردید و یا درمان ها یا روشهای درمانی توصیه شده توسط پزشک را داشته باشید، دلیل نمی شود که نتوانید کارهایی را که قبلا انجام می دادید را دیگر انجام ندهید.

ثبت گزارش در مورد چگونگی تأثیر انواع مختلف درمان بر علائم بسیار مهم است. سپس تیم دندانپزشکی یا پزشک شما با کمک گزارش ها ایده بهتری راجع به بهترین روش درمانی برای شما خواهند داشت. گذشته از همه اینها، همه افراد متفاوت هستند.

مانند هر بیماری طولانی مدت، کنار آمدن با درد روزمره مداوم می تواند شما را ناامید کند. که اغلب می تواند منجر به افسردگی شود. اگر دلیلی برای BMS شما پیدا نشود، ممکن است پزشک داروی ضد افسردگی با دوز کم تجویز کند یا شما را به درمان شناختی رفتاری ارجاع دهد تا به شما در کنار آمدن با این مسئله کمک کند.

دکتر سمانه شیرانی

دندانپزشک متخصص زخم های دهان