زبان سیاه مودار چیست؟ (علائم | علل | درمان قطعی)

زبان سیاه مودار یک بیماری بی ضرر و موقتی می باشد. این بیماری با وجود نامش همیشه باعث سیاه شدن زبان نمی شود. در حقیقت، علامت اصلی آن رشد مو بر روی زبان است. زبان سیاه معمولاً به دلیل تجمع پروتئین کراتین بر روی سطح زبان ایجاد می شود.

با این حال، رشد بیش از حد باکتری ها یا قارچ های داخل دهان نیز می توانند باعث سیاه شدن زبان گردند. زبان سیاه موقتی است و بدون درمان برطرف می شود.

دو نوع زبان سیاه وجود دارد:

۱- زبان سیاه مودار:

تجمع پروتئین کراتین ممکن است باعث ایجاد زبان سیاه شود. پوست زبان با پروتئینی به نام کراتین پوشانده شده است. به طور معمول، کراتین هنگام از بین رفتن سلول های پوستی از بین می رود. با این حال، گاهی کراتین بر روی زبان تجمع می یابد. این امر می تواند باعث سیاه و تغییر رنگ زبان شود.

دلایل ایجاد زبان سیاه مودار:

عوامل زیر خطر تجمع کراتین بر روی زبان را افزایش می دهند:

• بهداشت ضعیف دهان و دندان، که ممکن است ناشی از عدم مسواک زدن منظم زبان باشد
  • نوشیدن قهوه یا چای سیاه
  • سیگار کشیدن و مصرف دخانیات
  • استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک ها
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف به دلیل بیماری زمینه ای مانند دیابت یا ایدز
  • وضعیتی به نام نورالژی تریژمینال، که بر روی عصب های صورت تأثیر می گذارد
  • پرتو درمانی

زبان مو سیاه مودار

۲- زبان سیاه مودار کاذب:

برخی افراد ممکن است دچار زبان سیاه مودار کاذب شوند. این حالت مربوط به عفونت قارچی، عفونت باکتریایی یا بیماری های دیگر دهان اشاره دارد.

علائم زبان سیاه مودار

افراد با سیاه زبان معمولاً علائم دیگری را تجربه نمی کنند. با این حال، ممکن است برخی افراد موارد زیر را تجربه کنند:

درمان زبان مودار سیاه

اگر زبان سیاه طی چند روز خود به خود برطرف نشود، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک یا دندانپزشک ممکن است درمان های زیر را توصیه کنند:

آنتی بیوتیک:

این داروها به درمان عفونت های باکتریایی زبان کمک می کنند.

تعویض داروها:

فردی که به دنبال استفاده از آنتی بیوتیک دچار زبان سیاه شده است، ممکن است نیاز به تغییر آنتی بیوتیک داشته باشد.

درمان ضد قارچ:

این داروها می توانند به درمان علل قارچی زبان سیاه کمک کنند.

سایر داروها و مکمل ها:

برخی از داروها از جمله اسید سالیسیلیک، رتینوئیدها و ویتامین های B کمپلکس ممکن است علائم سیاه زبان را برطرف کنند. با این حال، نباید بدون مشورت با پزشک از این روش های درمانی استفاده کنید

درمان جراحی:

اگر سایر گزینه های درمانی موثر واقع نشوند، پزشک یا دندانپزشک می تواند روشی را برای از بین بردن موهای روی زبان توصیه کند. این روش ایمن و موثر است. با این حال، ممکن است زبان سیاه پس از جراحی عود کند.

درمان خانگی زبان مودار سیاه:

زبان سیاه بی ضرر است. با این حال، می تواند نشان دهنده یک مسئله مربوط به بهداشت دهان و دندان باشد.

رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند به برطرف شدن زبان سیاه کمک کند. می توانید موارد

زیر را امتحان کنید:

• مسواک زدن مرتب زبان با خمیر دندان های حاوی فلوراید
  • استفاده از دستگاه خراشنده زبان برای پاک کردن پلاک ها، باکتری ها و سایر بقایای موجود در زبان
  • شستشوی دهان با آب نمک گرم برای بهبود تمیزی و کاهش طعم و بوی بد
  • مسواک زدن زبان بعد از هر وعده غذایی و نخوردن غذا بعد از مسواک زدن در شب
  • استفاده از جوش شیرین یا هیدروژن پراکسید بر روی زبان
  • نوشیدن مقدار زیادی آب برای تمیز نگه داشتن دهان
  • خوردن میوه و سبزیجات خام بیشتر، که می توانند به تمیز کردن زبان کمک کنند.
برفک با پوشش یا لکه‌های سفید روی سطح زبان، دهان، داخل گونه‌ها و پشت گلو مشخص می‌شود. بافت زیرین لکه‌های سفید اغلب قرمز، ملتهب و زخم است.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

زبان سیاه می تواند نگران کننده باشد، اما یک بیماری حاد پزشکی نیست. قبل از مراجعه به پزشک یا دندانپزشک می توانید چند روز صبر کنید و برخی از درمان های خانگی را امتحان کنید. با این حال، در صورت ادامه یا تشدید علائم، باید از یک پزشک یا دندانپزشک کمک بگیرید.

گاهی، زبان سیاه با علائم دیگری ناشی از یک مشکل بهداشت دهان و دندان رخ می دهد، مانند:

• درد و عفونت لثه
  • عفونت دهان
  • عفونت دندان
  • شکستگی دندان

اگر زبان سیاه با علائم زیر همراه باشد، باید هرچه سریعتر به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید:

وجود زبان سیاه می تواند نگران کننده باشد، اما نشانه بیماری جدی نیست و در دسته ی بیماری زخم های دهان قرار می گیرد. با این حال، در برخی موارد می تواند نشان دهد که فرد باید بهداشت دهان و دندان خود را بهبود بخشد.

به طور کلی می توانید چند روز قبل از اقدام به درمان صبر کنید. برخی درمان های خانگی مانند مسواک زدن یا خراشیدن زبان و شستشو با آب نمک را می توانید امتحان کنید.

در صورت ادامه یا تشدید علائم یا همراه بودن با درد و تورم، باید به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید. پزشک یا دندانپزشک علت سیاهی زبان را تشخیص داده و درمان های پزشکی مناسب را انجام می دهد.

دکتر سمانه شیرانی | دندانپزشک متخصص زخم های دهانی