لیکن پلان چیست؟

لیکن پلان یک بیماری شایع می باشد که باعث التهاب (تورم و تحریک) روی پوست یا داخل دهان می شود. لیکن پلان باعث ایجاد بثوراتی بر روی پوست می شود که معمولا خارش دار هستند. این بثورات در داخل دهان ممکن است باعث سوزش یا درد شوند.

علت لیکن پلان

علت لیکن پلان معمولاً مشخص نیست، اما علل احتمالی آن عبارتند از:

✔️هپاتیت C، ویروسی که به کبد حمله می کند.

✔️برخی داروهای خاص از جمله برخی داروهایی که برای درمان فشار خون بالا، دیابت، بیماری های قلبی و مالاریا استفاده می شوند.

✔️واکنش به پر کردن ر دندان ها با مواد فلزی

✔️واکنش خود ایمنی سیستم دفاع بدن که به طور اشتباهی به دهان و سلول های پوست خود حمله می کند.

علائم لیکن پلان

علائم لیکن پلان به قسمت های آسیب دیده از بدن بستگی دارد. علائم شایع آن عبارتند از:

۱- پوست: شایع ترین علامت آن، برجستگی های قرمز یا بنفش براق بر روی پوست است. این برجستگی ها محکم هستند و ممکن است خارش دار باشند. ممکن است تعداد آن ها کم یا زیاد باشد. ممکن است خطوط سفید ظریفی همراه برجستگی ها ظاهر شوند. این برجستگی ها در هر جایی از بدن می توانند ظاهر شوند، اما بیشتر در مچ دست، بازو، کمر و مچ پا دیده می شوند. لکه های ضخیم پوسته پوسته شده ممکن است در قسمت مچ پا و ساق پا ظاهر شوند. گاهی ممکن است برجستگی هایی در ناحیه ای از پوست که خراشیده شده یا سوخته است، ایجاد شوند. برجستگی های پوستی شوند ممکن است محو شوند و لکه های پوستی تیره جایگزین آن ها شوند. این لکه ها معمولاً پس از چند ماه محو می شوند.

لیکن پلان

۲- لیکن پلان دهانی: لیکن پلان درون دهان به صورت لکه های تور مانند از نقاط سفید ریز ظاهر می شود. این لکه ها ممکن است در داخل گونه ها یا روی زبان ایجاد شوند. ممکن است علامت دیگری ایجاد نکند. در موارد شدید، قرمزی و زخم ایجاد می شود.

۳- ناخن ها: لیکن پلان ممکن است روی تعداد کمی از ناخن ها و انگشتان پا شما ظاهر شود. نازک شدن پوست، برجستگی، شکاف و از دست دادن ناخن از علائم این بیماری می باشد.

۴- پوست سر: قرمزی، تحریک و برجستگی های ریز روی پوست سر ممکن است شود. در برخی موارد، ممکن است موها نازک شده و ریزش مو ایجاد شود.

۵- دستگاه تناسلی: لیکن پلان در اندام تناسلی شما می تواند باعث ایجاد مناطق قرمز دردناک و دردناک شود.

چه افرادی مبتلا به لیکن پلان می شوند؟

تقریباً از هر ۱۰۰ نفر یک نفر ممکن است دچار لیکن پلان شود. علت آن عفونت نیست و قابل انتقال به افراد دیگر نیست.

تشخیص بیماری لیکن پلان

پزشک یا دندانپزشک ممکن است بر اساس تغییراتی که روی پوست یا دهان شما ایجاد می شود، لیکن پلان را تشخیص دهد. برای اطمینان از تشخیص، پزشک از برجستگی ها نمونه برداری می کند. وی مخاط دهان یا تکه کوچکی از پوست را برمی دارد و برای بررسی در زیر میکروسکوپ به آزمایشگاه می فرستد.

درمان لیکن پلان

اگر جواب نمونه برداری، لیکن پلان را نشان داد و علامتی نداشتید، احتمالاً نیازی به درمان ندارید. در بیشتر موارد، لیکن پلان طی ۲ سال از بین می رود. اگر علائمی مانند خارش شدید یا زخم در دهان یا ناحیه دستگاه تناسلی داشته باشید، درمان می تواند کمک کننده باشد. اگر روی پوست سرتان لیکن پلان دارید، برای جلوگیری از ریزش دائمی مو به درمان نیاز دارید.

لیکن پلان هیچ درمان قطعی ندارد، اما روش های درمانی مختلفی می توانند علائم شما را تسکین داده و به سرعت بهبود شما بیافزایند. درمان های احتمالی عبارتند از:

• داروهای آنتی هیستامین برای رفع خارش

• استروئیدهای موضعی برای روی پوست یا دهان برای مبارزه با التهاب (ممکن است در موارد شدید به استروئیدهای خوراکی نیاز باشد).

• نوعی درمان با اشعه ماورا بنفش به نام PUVA

• رتینوئیک اسید، دارویی که از ویتامین A گرفته شده و معمولاً برای آکنه استفاده می شود.

• تاکرولیموس و پیمکرولیموس، پمادهایی که برای اگزما استفاده می شوند.

لکوپلاکایا واکنشی نسبت به یک محرک است که از جمله این محرک ها می توان به دندان های مصنوعی با اندازه نامناسب، فرسایش اسیدی دندان ها، مصرف سیگار و مصرف تنباکوی بدون دود اشاره کرد.

عوارض لیکن پلان

برخی شواهد نشان می دهند که لیکن پلان دهانی ممکن است هشدار اولیه ای برای سرطان دهان باشد. حداقل سالی دو بار برای معاینه دهان و دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

پیشگیری از التهاب لیکن پلان

برای جلوگیری از لیکن پلان کارهای زیادی نمی توانید انجام دهید، اما پس از ابتلا به آن می توانید برای جلوگیری از تشدید آن اقدام کنید.

• از آسیب پوست خود جلوگیری کنید.

• به جای خارش، از کمپرس سرد استفاده کنید.

• استرس زندگی خود را محدود کنید.

• در موارد لیکن پلان دهانی، سیگار کشیدن را ترک کنید، از مصرف الکل خودداری کنید، بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و از غذاهای تحریک کننده دهان خودداری کنید.

آیا لیکن پلان خطرناک است؟

لیکن پلان بیماری خطرناکی نیست و معمولاً خود به خود از بین می رود. با این حال، در برخی افراد ممکن است مجدد عود کند.

دکتر سمانه شیرانی | پزشک متخصص زخم های دهانی