لیکن پلان چیست؟

لیکن پلان یک بیماری شایع می باشد که باعث التهاب (تورم و تحریک) روی پوست یا داخل دهان می شود. لیکن پلان باعث ایجاد بثوراتی بر روی پوست می شود که معمولا خارش دار هستند. این بثورات در داخل دهان ممکن است باعث سوزش یا درد شوند.

لیکن پلان دهانی (Oral lichen planus) یک بیماری التهابی است که غشاهای مخاطی داخل دهان شما را تحت تأثیر قرار می دهد. لیکن پلان دهانی ممکن است به صورت لکه های سفید و توری دیده شود. بافت های قرمز و متورم. یا زخم باز این ضایعات ممکن است باعث سوزش، درد یا ناراحتی دیگری شود.

لیکن پلان دهانی نمی تواند از یک فرد به فرد دیگر منتقل شود. این اختلال زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به دلایلی ناشناخته به سلولهای غشای مخاط دهان حمله کند.

علت لیکن پلان

علت لیکن پلان معمولاً مشخص نیست، اما علل احتمالی آن عبارتند از:

✔️هپاتیت C، ویروسی که به کبد حمله می کند.

✔️برخی داروهای خاص از جمله برخی داروهایی که برای درمان فشار خون بالا، دیابت، بیماری های قلبی و مالاریا استفاده می شوند.

✔️واکنش به پر کردن ر دندان ها با مواد فلزی

✔️واکنش خود ایمنی سیستم دفاع بدن که به طور اشتباهی به دهان و سلول های پوست خود حمله می کند.

علائم انواع لیکن پلان

علائم لیکن پلان به قسمت های آسیب دیده از بدن بستگی دارد. علائم شایع آن عبارتند از:

۱- پوستی:

شایع ترین علامت آن، برجستگی های قرمز یا بنفش براق بر روی پوست است. این برجستگی ها محکم هستند و ممکن است خارش دار باشند. ممکن است تعداد آن ها کم یا زیاد باشد. ممکن است خطوط سفید ظریفی همراه برجستگی ها ظاهر شوند. این برجستگی ها در هر جایی از بدن می توانند ظاهر شوند، اما بیشتر در مچ دست، بازو، کمر و مچ پا دیده می شوند. لکه های ضخیم پوسته پوسته شده ممکن است در قسمت مچ پا و ساق پا ظاهر شوند. گاهی ممکن است برجستگی هایی در ناحیه ای از پوست که خراشیده شده یا سوخته است، ایجاد شوند. برجستگی های پوستی شوند ممکن است محو شوند و لکه های پوستی تیره جایگزین آن ها شوند. این لکه ها معمولاً پس از چند ماه محو می شوند.

لیکن پلان

عکس بیماری لیکن پلان دهانی

۲- لیکن پلان دهانی:

لیکن پلان درون دهان به صورت لکه های تور مانند از نقاط سفید ریز ظاهر می شود. این لکه ها ممکن است در داخل گونه ها یا روی زبان ایجاد شوند. ممکن است علامت دیگری ایجاد نکند. در موارد شدید، قرمزی و زخم ایجاد می شود.

۳- ناخن ها:

لیکن پلان ممکن است روی تعداد کمی از ناخن ها و انگشتان پا شما ظاهر شود. نازک شدن پوست، برجستگی، شکاف و از دست دادن ناخن از علائم این بیماری می باشد.

۴- دستگاه تناسلی:

لیکن پلان در اندام تناسلی شما می تواند باعث ایجاد مناطق قرمز دردناک و دردناک شود.

۵- لیکن پلان مویی (پوست سر):

قرمزی، تحریک و برجستگی های ریزی روی پوست سر شما ایجاد می شود. در برخی موارد، ممکن است موها نازک شده و تکه های ریزش مو ایجاد شود.

چه افرادی مبتلا به لیکن پلان می شوند؟

تقریباً از هر ۱۰۰ نفر یک نفر ممکن است دچار لیکن پلان شود. علت آن عفونت نیست و قابل انتقال به افراد دیگر نیست.

تشخیص بیماری لیکن پلان

پزشک یا دندانپزشک ممکن است بر اساس تغییراتی که روی پوست یا دهان شما ایجاد می شود، لیکن پلان را تشخیص دهد. برای اطمینان از تشخیص، پزشک از برجستگی ها نمونه برداری می کند. وی مخاط دهان یا تکه کوچکی از پوست را برمی دارد و برای بررسی در زیر میکروسکوپ به آزمایشگاه می فرستد.

درمان لیکن پلان

اگر جواب نمونه برداری، لیکن پلان را نشان داد و علامتی نداشتید، احتمالاً نیازی به درمان ندارید. در بیشتر موارد، لیکن پلان طی ۲ سال از بین می رود. اگر علائمی مانند خارش شدید یا زخم در دهان یا ناحیه دستگاه تناسلی داشته باشید، درمان می تواند کمک کننده باشد. اگر روی پوست سرتان لیکن پلان دارید، برای جلوگیری از ریزش دائمی مو به درمان نیاز دارید.

لیکن پلان هیچ درمان قطعی ندارد، اما روش های درمانی مختلفی می توانند علائم شما را تسکین داده و به سرعت بهبود شما بیافزایند. درمان های احتمالی عبارتند از:

• داروهای آنتی هیستامین برای رفع خارش

• استروئیدهای موضعی برای روی پوست یا دهان برای مبارزه با التهاب (ممکن است در موارد شدید به استروئیدهای خوراکی نیاز باشد).

• نوعی درمان با اشعه ماورا بنفش به نام PUVA

• رتینوئیک اسید، دارویی که از ویتامین A گرفته شده و معمولاً برای آکنه استفاده می شود.

• تاکرولیموس و پیمکرولیموس، پمادهایی که برای اگزما استفاده می شوند.

بیشتر بخوانید : آیا مصرف قرص مترونیدازول برای بوی بد دهان خوب است؟

درمان گیاهی لیکن پلان دهانی

۱- طبق مطالعه ای که در مجله ملی جراحی فک و صورت منتشر شده است، زردچوبه می تواند ناراحتی موجود در لیکن پلان دهانی را کاهش دهد. زرد چوبه دارای خاصیت ضد ویروسی ، ضد التهابی و ضد باکتری است که به مهار شیوع بیماری کمک می کند.

۲- بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. دهان خود را تمیز نگه دارید تا علائم شما کاهش یابد و به جلوگیری از عفونت کمک کند. دندان های خود را حداقل دو بار در روز با استفاده از خمیردندان ملایم به آرامی مسواک بزنید و روزانه از نخ دندان استفاده کنید.

۳- رژیم خود را تنظیم کنید. غذاهای پرادویه، شور یا اسیدی ممکن است علائم شما را تحریک یا بدتر کند.  استفاده از کافئین را نیز کاهش داده یا از بین ببرید.

لکوپلاکایا واکنشی نسبت به یک محرک است که از جمله این محرک ها می توان به دندان های مصنوعی با اندازه نامناسب، فرسایش اسیدی دندان ها، مصرف سیگار و مصرف تنباکوی بدون دود اشاره کرد.

عوارض لیکن پلان

برخی شواهد نشان می دهند که لیکن پلان دهانی ممکن است هشدار اولیه ای برای سرطان دهان باشد. حداقل سالی دو بار برای معاینه دهان و دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

آیا لیکن پلان نوعی سرطان است؟

لیکن پلان نوعی سرطان نیست. اما لیکن پلان دهانی و سرطان رابطه مستقیم دارند. لیکن پلان دهانی خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش می دهد. از طرفی در بعضی موارد ، لیکن پلان فرسایشی طولانی مدت نیز می تواند احتمال بروز برخی از انواع سرطان را افزایش دهد.

جلوگیری از پیشرفت لیکن پلان

برای جلوگیری از لیکن پلان کارهای زیادی نمی توانید انجام دهید، اما پس از ابتلا به آن می توانید برای جلوگیری از تشدید آن اقدام کنید.

• از آسیب پوست خود جلوگیری کنید.

• به جای خارش، از کمپرس سرد استفاده کنید.

• استرس زندگی خود را محدود کنید.

• در موارد لیکن پلان دهانی، سیگار کشیدن را ترک کنید، از مصرف الکل خودداری کنید، بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و از غذاهای تحریک کننده دهان خودداری کنید.

آیا بیماری لیکن پلان خطرناک است؟

در جواب به سوال آیا لیکن پلان خطرناک است باید گفت که لیکن پلان بیماری خطرناکی نیست و معمولاً خود به خود از بین می رود. با این حال، در برخی افراد ممکن است مجدد عود کند.

بهترین متخصص لیکن پلان دهانی در تهران

دکتر سمانه شیرانی فارغ تحصیل رشته دندان پزشکی در سال ۱۳۸۶ می باشند.ایشان در آزمون تخصصی سال ۱۳۸۹ پذیرفته شده و در سال ۱۳۹۲ پس از کسب رتبه برتر در بورد تخصصی، مشغول به فعالیت حرفه ای خود به عنوان هیات علمی در بخش آسیب شناسی فک و دهان و همچنین کار دندان پزشکی در مطب شخصی خود شدند. دکتر سمانه شیرانی از بهترین متخصصان در زمینه درمان انواع زخم های دهان به خصوص لیکن پلان می باشد.

دکتر سمانه شیرانی | پزشک متخصص زخم های دهانی