جوانه چشایی چیست؟

علل بسیاری برای آسیب به جوانه های چشایی وجود دارد و تشخیص علت به انتخاب روش درمانی کمک می کند.

• جوانه های چشایی بر روی برجستگی های گرد کوچکی به نام پاپیلا در پشت زبان قرار دارند.

• تورم جوانه های چشایی ممکن است باعث تورم زبان نیز شوند یا بر اثر تحریک خود جوانه های چشایی ایجاد شود.

• اگر تورم ادامه پیدا کند، می تواند به حس چشایی فرد آسیب برساند.

دلیل تورم جوانه های چشایی

تورم جوانه های چشایی ممکن است در اثر عوامل مختلفی از جمله خشکی دهان یا ریفلاکس اسید معده به مری ایجاد شود.

در داخل پاپیلاها برآمدگی های کوچک مو مانند وجود دارد که به آن ها میکروویلی گفته می شوند و دارای سلول های حسی می باشند. این سلول ها پیام ها را به مغز انتقال می دهند. اختلال در این سلول ها می تواند بر روی حس چشایی فرد تأثیر بگذارد.

شرایط مختلفی می توانند جوانه های چشایی را تحریک کنند و منجر به تورم شوند. این موارد شامل:

❌ ریفلاکس اسید معده به مری که باعث بالا رفتن اسید در حلق و سوزاندن جوانه های چشایی در پشت حلق می شود.

❌ سوختگی، بریدگی یا آسیب دیدگی دهان که می تواند منجر به التهاب و تورم شود.

❌ خشکی دهان

❌ خوردن غذاهای خیلی تند یا ترش

❌ خوردن غذاهای بسیار گرم یا سرد

❌ سابقه قرارگیری در معرض رادیوتراپی (پرتو درمانی) سر و گردن

عفونت ها مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، قارچ ها یا بیماری های باکتریایی

بهداشت دهان و دندان ضعیف یا مشکلات دندانی

❌ سیگار کشیدن

❌ مصرف داروهایی که روی زبان خاصیت اسیدی ایجاد می کنند.

گاهی التهاب یک جوانه چشایی می تواند مشکل شدیدتری را نشان دهد، مانند سرطان دهان و زبان، که می تواند باعث التهاب و تورم زبان و جوانه های چشایی شود.

جوانه های چشایی

جوانه های چشایی متورم چه شکلی هستند؟

رنگ پاپیلاها سفید یا قرمز روشن می باشد. برخی از پاپیلاها ممکن است مانند تاول های حاوی مایع باشند که به نام پوسچول بر روی زبان شناخته می شوند.

با این حال، به طور معمول، فرد نمی تواند جوانه های چشایی بر روی زبان خود را با چشم غیر مسلح ببیند.

چه زمانی برای جوانه چشایی متورم باید به پزشک مراجعه کرد؟

از آنجا که بدن دائما جوانه های چشایی جدیدی را تولید می کند، جوانه های چشایی متورم معمولا به سرعت برطرف می شوند. با درمان بیماری زمینه ای یا با گذشت زمان این تورم بهبود می یابد.

با این حال، طبق گفته موسسه ملی بهداشت، حدود دویست هزار آمریکایی سالیانه دچار اختلالات مربوط به حس چشایی می شوند.

اگر تورم جوانه های چشایی در فردی مزمن شود یا بر روی حس بویایی وی تأثیر گذاشته باشد، بهتر است سریعا به متخصص مراجعه نماید.

تشخیص التهاب جوانه های چشایی

معاینه فیزیکی معمولاً برای تشخیص علت تورم جوانه های چشایی توسط پزشک انجام می شود.

متخصص، سابقه پزشکی فرد، شرایط پزشکی در حال حاضر و داروهای مصرفی وی را بررسی می کند. پزشک علائم فرد را در نظر می گیرد و معاینه فیزیکی انجام می دهد. پزشک می تواند آزمایشات چشایی با استفاده از مواد با طعم خاص را نیز بر روی زبان فرد انجام دهد.

درمان جوانه چشایی متورم

گاهی فرد می تواند با درمان علت زمینه ای، تورم جوانه های چشایی خود را کاهش دهد. این کار می تواند شامل مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت باکتریایی یا مشکل لثه باشد.

گاهی پزشک برای کاهش تورم زبان یا جوانه های چشای ، داروهایی تجویز می کند.

ترک سیگار می تواند به شخصی که سیگار می کشد و از نظر چشایی مشکل دارد کمک کند.

روش های درمانی دیگر عبارتند از:

جوانه های چشایی آسیب دیده ممکن است حس چشایی فرد را مختل کنند. اختلال احساس چشایی می تواند بر روی اشتهای فرد و لذت بردن از غذا تأثیر بگذارد. این مشکلات منجر به کاهش وزن ناخواسته می شوند.  بهتر است برای تشخیص علت اصلی تورم جوانه های چشایی به پزشک مراجعه کنید.