تاثیر سیگار بر دهان و دندان

سیگارکشیدن که باعث وابستگی روحی و فیزیکی می شود، تمام بدن، به ویژه دهان را در معرض خطر قرار می دهد. مجله ی دندانپزشکی مقاله ای را منتشر کرده است که نشان می دهد، بیمارانی که سیگار می کشند، نسبت به غیرسیگاری ها،  به میزان قابل توجهی از تأثیرات منفی سیگار آگاهی کمتری دارند. با ما همراه باشید که به طور کامل به بررسی تاثیر سیگار بر سلامتی دهان و دندان و عوارض آن بپردازیم.

عملاً هرکسی می داند که سیگار، شما را در معرض خطر بیماری های سیستماتیک قرار می دهد، اما چیزی که بسیاری از بیماران نمی دانند این است که سیگار، سلامت دهان و دندان را نیز به خطر می اندازد.

خوشبختانه، با افزایش آگاهی در مورد اثرات منفی سیگار بر روی سلامتی دهان شما، ما بیماران را تشویق کرده ایم که پیش از بروز شرایط وخیم همچون بیماری ریوی یا سرطان ریه، سیگار را ترک کنند.

دکتر سمانه شیرانی، دارای تجربه ی زیادی در زمینه درمان انواع زخم دهان می باشد. وی می گوید: از آنجا که سیگارکشیدن، گردش خون را کاهش می دهد، می تواند خونریزی لثه را که یکی از علائم بیماری های پریودنتیت می باشد، پنهان کند. در نتیجه، لثه ها در ظاهر سالم تر از چیزی هستند که در واقع هستند و باعث می شوند مشکل شناسایی نشود تا جایی که به سطوح خطرناکی پیشرفت کند.

اثرات سیگار بر دندان

در حقیقت، مطابق با پژوهش های منتشر شده در مجله ی تحقیقاتی دندانپزشکی، مردان سیگاری ۳.۶ برابر بیشتر از غیر سیگاری ها در معرض از دست دادن دندان هایشان هستند، در حالیکه زنان سیگاری ۲.۵ برابر بیشتر از غیرسیگاری ها در معرض احتمال از دست دادن دندان هایشان قرار دارند.

از دست دادن دندان در افراد سیگاری به طور میانگین ۲ دندان در هر ده سال می باشد. دندان فرد سیگاری، به علت عوارض جانبی تنباکو، فوراً قابل شناسایی است.

بیماری های لثه ربطی به سیگار کشیدن دارند؟

سیگار با دهان شما چه کار می کند و چرا این اتفاق می افتد؟ صدها مواد شیمیایی سیتوتوکسیک وجود دارد، که در زمان دود کردن سیگار، آزاد می شوند. این مواد شیمیایی اثری منفی بر کارایی و ایمنی بدن دارند و دهان به طور ویژه ای تحت تأثیر قرار می گیرد.

سیگار کشیدن یکی از دلایل عمده بیماری های لثه می باشد. عفونت و التهاب لثه ها و استخوان ها از دیگر عوارض سیگار می باشند. عوارض جانبی دیگر سیگار شامل موارد زیر می شوند:

التهاب لثه

مطالعات نشان داده اند که قرمزی شدیدی لثه در لثه ی سیگاری ها شایع می باشد. نیکوتین موجود در سیگار، موجب تنگ شدن رگ های خونی می شود که منجر به کاهش خونرسانی در لثه ها می شود.

پریودنتیت

پریودنتیت (بیماری التهاب اطراف دهان) شکل پیشرفته ی التهاب لثه می باشد. بیماری پریودنتیت شامل آسیب دائمی لثه و استخوان اطراف دهان می باشد. افراد سیگاری نه تنها در معرض افزایش خطر این نوع آسیب هستند، بلکه معمولاً  واکنش بدن آنها به درمان های دندانپزشکی به خوبی غیر سیگاری ها نیست. ثابت شده است که سیگاری ها، به احتمال زیاد پلاک چسبنده بیشتری روی دندان های خود دارند که باعث رکود شکاف های پریودنتال می شود و در نهایت می تواند منجر به از بین رفتن استخوان شود. این امر موجب می شود که دندان حرکت کند، شل شود و نهایتاً بیفتد.

ANUG (التهاب لثه اولسراتیو حاد)

التهاب لثه نکروتیک با علائم درد لثه، خونریزی لثه ها و زخم مشخص می شود. از آنجا که سیگار موجب کاهش جریان خون و ایمنی بافت های لثه می شود، به باکتری اجازه می دهد که به لثه ها حمله کند و موجب بیماری لثه اولسراتیو دردناک شود.

آبسه دندان یعنی تجمع عفونت و چرک در اثر یک عفونت باکتریایی، که ممکن است درون دندان، در لثه، یا در استخوان نگهدارنده‌ی دندان ایجاد شود.

اثر سیگار بر آبسه دندان

آبسه دندان مانند یک غده چرکی است که در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود. آبسه به دلایل مختلف می تواند در مناطق مختلف دندان ایجاد شود. سیگار کشیدن و استعمال دخانیات تاثیر زیادی در ایجاد آبسه یا افزایش هفونت و درد آبسه دارد. علامت اصلی دندان آبسه درد تپنده نزدیک دندان یا لثه است. درمان دندان آبسه بر پاکسازی عفونت و تسکین درد متمرکز است. بسته به علائم شما، دندانپزشک ممکن است درمان های مختلفی را برای شما در نظر بگیرد. اما قدم اول برای درمان آبسه دهان و دندن ترک سیگار می باشد.

برای جلوگیری از مسائل بالا،  افرادی که دچار بیماری دهان و دندان هستند، به ترک سیگار، چکاپ های منظم و استفاده از مسواک و نخ دندان به صورت روزانه تشویق می شوند. خبر خوب این است که ترک سیگار، به سرعت خطرات سلامتی دهان را کاهش می دهد. نهایتاً، یک سیگاری سابق، به اندازه ی فردی که هرگز سیگار نکشیده است، احتمال از دست دادن دندان خود را دارد، گرچه، این امر ممکن است ده سال طول بکشد.

دکتر سمانه شیرانی متخصص زخم های دهان