مشکلات دهان بعد از یائسگی

ارتباط بین یائسگی و سوزش زبان، سلامت دهان و دندان پیچیده است. دندان، لثه و استخوان ها، به شدت در معرض تغییرات هورمونی در این دوره قرار دارند. برخی از این تغییرات واضح اند، بنابراین احتمالا دندانپزشک به راحتی متوجه آن می شود. در اینجا، به برخی تغییرات بالقوه که باید به آن دقت نمایید، اشاره شده است:

خبر خوب این است که فقط حدود ۱٪ از افراد، احساس سوزشی در دهان خود دارند که به سندرم سوزش دهان و زبان معروف است. خبر بد اینکه شیوع سندرم سوزش دهان در زنان یائسه، به طور قابل توجهی بیشتر از زنان قبل از سن یائسگی ست. علائم این عارضه ممکن است از ناراحتی جزئی تا درد شدید متفاوت باشد.

اگر علت ایجاد آن وابسته به اعصاب بود، درمان می تواند شامل مکمل های غذایی، دارو، استفاده از دندان مصنوعی و سایر وسایل دهانی و تحریک عصب باشد. اما علت و درمان صحیح این عارضه، همچنان نامعلوم است.

۹۰٪ افرادی که به سندرم سوزش دهان مبتلا هستند، زنان یائسه می باشند. در دوران یائسگی، دیگر هورمون های مهم استروژن، پروژسترون و تستوسترون توسط تخمدان تولید نمی شوند.

یائسگی و سلامت دهان و دندان

علت سوزش زبان در یائسگی

یائسگی، چه از نظر جراحی و چه از نظر فیزیولوژیکی، با افزایش شیوع سندرم سوزش دهان و زبان(BMS) همراه است، و با اینکه مکانیسم آن مشخص نیست، تغییرات هورمونی در مخاط دهان، علت پیشنهادی برای این امر می باشد. استروژن، اثرات مستندی بر مخاط دهان دارد، و کمبود آن ممکن است منجر به تغییرات آتروفیک گردد که در نتیجه، سبب تغییر تحریک انتهای عصب داخل اپیتلیوم می شود. از طرف دیگر، اپی تلیوم آتروفیک، ممکن است بیشتر در معرض التهاب باشد.

نوروپاتی محیطی، بعد از دیابت، از مهمترین عوامل ایجاد کننده سندرم سوزش دهان ثانویه (BMS) است.

درمان سوزش زبان در یائسگی

برای بهبود سندرم سوزش زبان یا دهان در یائسگی، به نیازهای غذایی خود توجه کنید. استفاده از یک مولتی ویتامین مناسب، می تواند ایده خوبی باشد. همچنین خمیر دندان و هر چیز دیگری را که برای سلامت دهان خود استفاده می نمایید، بررسی کنید.

آیا HRT می تواند سلامت دهان و دندان در زنان یائسه را بهبود بخشد؟

درمان جایگزینی هورمون (HRT)، به زنان، در مدیریت مجموعه ای از مسائل مربوط به یائسگی، از جمله کاهش گرگرفتگی و بهبود سلامت قلب، کمک کرده است.

ثابت شده است که HRT، در پیشگیری از پوکی استخوان که با از دست دادن دندان مرتبط است موثر می باشد. و چون دهان، حاوی گیرنده های استروژنی ست، HRT در برخی از مطالعات، برای جلوگیری از ایجاد یا بدتر شدن مشکلات دهان و دندان، مانند سندرم سوزش دهان  و زبان، خشکی دهان، پوسیدگی دندان و بیماری پریودنتال، استفاده می گردد. در مطالعاتی که در آنها، زنانی را که تحت درمان HRT قرار گرفتند را، با آنهایی که این درمان را انجام ندادند، مقایسه کرده بودند، زنان تحت درمان با HRT، نسبت به کسانی که این درمان را انجام نداده بودند، نتایج دندانپزشکی بهتری، از جمله ابتلای کمتر به بیماری پریودنتال، بهبود سریعتر بیماری پریودنتال، کاهش افتادگی دندان، کاهش علائم دهانی مانند خشکی یا دردناک بودن دهان و هزینه کمتر دندانپزشکی داشتند.

آیا لثه‌هایتان به راحتی خونریزی می‌کند؟ شاید علت خونریزی لثه ساده باشد، مثلا روش استفاده نادرست از مسواک یا نخ دندان. شاید هم نشانه‌ای از یک مشکل در سلامتی‌تان باشد که نیازمند بررسی است.

از آنجا که زنان یائسه بیشتر و به شکل شدیدتری دچار بیماری سوزش زبان و پریودنتال می شوند، بررسی دقیق این امر، برایتان اهمیت خواهد داشت.

افت پروژسترون و استروژن بر اثر یائسگی، روی هر خانمی به شکلی متفاوت تأثیر می گذارد. برای افرادی که هورمون درمانی انجام می دهند، این علائم احتمالا کمتر است. بالا بودن علائم و ارتباط با پزشک و دندانپزشک، به شما، در حفظ سلامت دهان و دندان کمک می کند.

دکتر سمانه شیرانی، دندان پزشک متخصص آسیب شناسی دهان و دندان