چرا لثه تاول می زند؟

گاهی یک برجستگی متورم چرکی به نام تاول، روی لثه ایجاد می شود.این تاول ها در اثر تجمع باکتری ها ایجاد می شوند. هم چنین ممکن است باعث عفونت و درد در آن ناحیه شوند.

آبسه یا تاول در لثه، نشانه عفونت باکتریایی می باشد. این تاول ها در افراد مبتلا به بیماری لثه یا افرادی که اخیراً جراحی دندان داشته اند، بیشتر دیده می شود. پلاک و غذا وارد فضاهای خالی در لثه شده و منجر به رشد بیش از حد باکتری ها می شوند.

دو نوع تاول لثه وجود دارد. یک نوع آن جدی تر است و نزدیک به دندان ایجاد می شود. این عفونت نیاز به درمان سریع و اغلب عصب کشی دارد.

علائمی که ممکن است همراه با تاول لثه رخ دهند، عبارتند از:

عکس تاول لثه

تاول لثه نشانه ای از عفونت است و برای جلوگیری از گسترش عفونت به سایر قسمت های دهان و بدن باید درمان شود.

اگر عفونت گسترش پیدا کند، می تواند منجر به از دست دادن دندان شود، یا مثلاً اگر باکتری وارد جریان خون شود، می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

افرادی که دچار تاول لثه می شوند، باید برای تشخیص و درمان به دندانپزشک مراجعه کنند. معمولاً داروهایی برای بهبود عفونت تجویز می شوند. با بهبود عفونت، درمان های خانگی می توانند درد را تسکین دهند و از ایجاد تاول های بیشتر جلوگیری کنند.

علت تاول زدن لثه

چه عواملی باعث ایجاد تاول در دهان می شوند؟ عوامل مختلفی می توانند باعث ایجاد تاول در داخل دهان شوند که عبارتند از:

۱- آسیب یا تحریک بافتی

دندان های خالی شده یا تیز، به راحتی می توانند بافت دهان را ببرند و باعث ایجاد تاول شوند. به همین ترتیب، دندان های مصنوعی یا بریس های ارتودنسی نیز می توانند باعث ایجاد مشکل مشابهی شوند. گاز گرفتن مزمن گونه ها یا لب ها هم می تواند باعث ایجاد تاول یا ضایعات دیگری در دهان شود.

۲- بافت سوخته

سوختگی های دهان ناشی از حرارت، در میان کودکان و افراد جوان بسیار شایع است. بلعیدن تصادفی مایع یا غذای گرم باعث ایجاد سوختگی و تاول می شود. معمولا سوختگی های بافتی شدید نیستند، اما حواستان باشد که حین بهبودی تاول ها، نباید آن ها را آلوده کنید.

۳- تبخال ها

تاول های تبخالی، توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شوند و بسیار مسری هستند. غالباً قبل از بروز زخم، حساسیت یا احساس سوزش در آن ناحیه ایجاد می شود. آن ها به صورت تاول شروع می شوند و سپس پوسته ریزی می کنند. اگرچه ویروس هرپس می تواند سال ها در بدن شما زندگی کند، اما فقط در صورت تحریک با عواملی مانند استرس، قرار گرفتن در معرض آفتاب، بیماری دیگر یا تغییرات هورمونی به صورت تاول یا زخم ظاهر می شود.

اگر ویتامین کافی دریافت نکنید، ممکن است آسیب ببینید و همچنین سلامتی لثه شما به خطر بیفتد. دو مورد از معمول ترین ویتامین هایی که بر سلامت لثه تأثیر می گذارند، ویتامین های K و C هستند.

۴- زخم های شانکر

برخلاف تبخال، زخم های دهان شانکر مسری نیستند. آن ها به صورت یک زخم رنگ پریده یا زرد، با یک حلقه بیرونی قرمز در دهان ظاهر می شوند. متأسفانه، علت دقیق زخم های شانکر شناخته شده نمی باشد. عوامل خطر و محرک آن ها عبارتند از تغییرات هورمونی، استرس، ضعف در سیستم ایمنی بدن یا کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی در رژیم غذایی.

تاول ها در دهان می توانند نشانه ای از بیماری های نادرتری مانند موارد زیر نیز باشند:

• اختلالات خود ایمنی
  • سرطان دهان
  • بیماری دست و پا و دهان
  • سیستم ایمنی ضعیف ناشی از بیماری هایی مانند ایدز یا مصرف یک داروی خاص پس از پیوند

۵- صدمات

صدمات خارجی معمولاً باعث زخم های شانکر و تاول های دهان می شوند. گاز گرفتن تصادفی لب ها و همچنین آلرژی، اقدامات دندانپزشکی و برخی از خمیر دندان ها و دهان شویه ها می توانند منجر به زخم های شانکر شوند.

بیشتر بخوانید: علت خونریزی لثه چیست؟

۶- ویروس ها و عفونت ها

علت شایع تبخال و تاول های دیگر در خارج و داخل دهان، ویروس هرپس سیمپلکس می باشد. این عفونت می تواند از طریق بوسیدن، رابطه جنسی دهانی، یا به اشتراک گذاشتن ظروف غذا و سایر اشیایی که به دهان برخورد می کنند، انتقال پیدا کند. تبخال معمولاً جدی نیست، اما ممکن است عوارضی را برای افراد با سیستم ایمنی ضعیف ایجاد کند.

عفونت ها و ویروس ها می توانند باعث ایجاد برفک دهان نیز شوند. قارچ ایجاد کننده برفک، کاندیدا نام دارد که به طور طبیعی به مقدار کم در دهان ما زندگی می کند. سیستم ایمنی بدن ما، این قارچ را کنترل می کند. با این حال، در افراد مسن، کودکان و افراد با نقص ایمنی، قارچ های موجود در دهان می توانند بیش از حد رشد کنند و بثورات برفک را ایجاد کنند.

۷- سرطان دهان

علائم اولیه سرطان دهان، شامل زخم ها یا بثورات داخل دهان می باشد. نشانه سرطان دهان، لکه های قرمز روشن، سفید یا خاکستری روی گونه ها، زیر زبان و پشت دندان ها می باشد. به طور کلی، زخم های سرطانی برخلاف بیشتر زخم های شانکر و سایر تاول های دهان، بیش از دو هفته دوام دارند.

درمان تاول دهان و لثه

برای درمان عفونت و جلوگیری از تاول های بیشتر، دندانپزشک یک یا ترکیبی از درمان های زیر را توصیه می کند:

درمان تاول لثه

آنتی بیوتیک ها

اولین قدم برای از بین بردن باکتری های عامل عفونت، مصرف آنتی بیوتیک است. برای تاول هایی که در زیر خط لثه ایجاد می شوند و درمان های موضعی نمی توانند به آن ها برسند، مصرف آنتی بیوتیک ضروری می باشد.

تمیز کردن عمقی

معمولاً باکتری ها به دلیل بیماری های لثه یا پوسیدگی دندان ها رشد می کنند.

تمیز کردن عمقی دندان ها و لثه ها و درمان پوسیدگی ها، می توانند پلاک ها را از بین ببرند و به بهبود لثه کمک کنند.

تخلیه آبسه و تاول لثه

گاهی دندانپزشک چرک و آبسه را تخلیه می کند. این کار می تواند هر دردی را تسکین دهد و به بهبود سریعتر ناحیه آسیب دیده کمک کند.

تنظیم پروتزها

گاهی تحریک ناشی از پروتزهای دندانی باعث ایجاد تاول می شود. در این شرایط، دندانپزشک می تواند پروتزهای مصنوعی را تنظیم کند تا از تحریک بیشتر جلوگیری کند.

روش های جراحی لثه

برای درمان تاول پری اپیکال، که ناشی از پوسیدگی دندان است، باید عصب کشی انجام شود.

عفونت شدید لثه می تواند به دندان ها و استخوان های اطراف آسیب برساند. در این موارد نادر، دندانپزشک ممکن است جراحی برای برداشتن دندان یا رفع هرگونه آسیب استخوانی انجام دهد.

دکتر سمانه شیرانی دندانپزشک متخصص درمان زخم های دهان