اریتروپلاکیا چیست؟

اریتروپلاکیا یک ناحیه قرمز غیر طبیعی یا گروهی از نقاط قرمز است که بر لایه مخاطی پوشاننده دهان بدون هیچ علت مشخص بروز می دهد. وجود اریتروپلاکی الزاما به معنای ابتلا به سرطان نیست اما این وضعیت پیش سرطانی، احتمال بالای ابتلا به سرطان را بیان می کند. تقریبا ۵۰ درصد این ضایعات به کارسینومای سلول های سنگفرشی تبدیل می شوند. اریتروپلاکی به ضایعاتی نادر، مجزا و مخمل مانند گفته می شود که معمولا بیماران ۶۰ تا ۸۰ ساله را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری بیشتر در کف دهان، زیر زبان یا کام نرم دیده می شود. اریتروپلاکی یکی از مهم ترین ضایعات دهانی است که ۷۵ تا ۹۰ درصد موارد آن به کارسینوم یا کارسینوم درجا تبدیل شده یا به شدت مستعد تکثیر است.

اریتروپلاکی و کارسینوم سلول های سنگفرشی دهان دارای عوامل خطر و نواحی پر خطر یکسانی هستند. دود تنباکو یا جویدن آن با بروز این ضایعات ارتباط دارد. اغلب ضایعات بر روی لب ها، اطراف و زیر زبان و کف دهان بروز می دهند. از آن جایی که ضایعات یاد شده بیانگر کارسینوم تهاجمی یا درجه بالا هستند، باید از آن ها نمونه برداری انجام شود. ضایعات دهانی ممکن است با لکوپلاکی ناحیه ای یا پراکنده ارتباط داشته باشند اما به هر حال باید همچون اریتروپلاکی درمان شوند. گاهی اوقات، التهاب می تواند ضایعات بالینی شبیه به اریتروپلاکی ایجاد کند.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که قبل از تشخیص اریتروپلاکی باید دیگر بیماری های مشابه را با دقت و دلیل کافی رد کرد. این بیماری ها به شرح زیر هستند:

انواع زخم های دهان

علت اریتروپلاکی

عوامل خطر زیر احتمال ابتلا به اریتروپلاکی را افزایش می دهند:

علائم و نشانه های اریتروپلاکی

علائم و نشانه های اریتروپلاکی شامل برجستگی یا صافی نواحی قرمزی هستند که اغلب اوقات در هنگام خراش دچار خونریزی می شوند.

بیشتر بخوانید: کمبود کدام ویتامین باعث خونریزی لثه می شود؟

تشخیص اریتروپلاکی

از آن جایی که اریتروپلاکی اغلب بدون درد است یا با علائم دیگر بروز می دهد، می تواند تا زمان کشف توسط دندانپزشک یا متخصص بهداشت ناشناخته باقی بماند. در صورتی که دندانپزشک به وجود اریتروپلاکی شک کند، ناحیه مبتلا را با استفاده از یک گاز، ابزار های مخصوص و لمس به دقت معاینه می کند. سپس، درباره سابقه ابتلا به این ضایعه و همچنین عوامل احتمالی آن از جمله ضربه پرسیده می شود. در صورتی که ضایعه به آسانی دچار خونریزی شود، احتمال اریتروپلاکی قوت می یابد. پزشک یا دندانپزشک درباره وجود هر گونه علائم دیگر سوال پرسیده و نواحی دهان و دندان را معاینه می کند. علاوه بر این موارد، بخش کوچکی از ضایعه برداشته شده تا در آزمایشگاه بررسی شود.

آیا اریتروپلاکیا یک سرطان است؟

پزشک با برداشت نمونه برداری از دهان و انجام آزمایش احتمال سرطانی بودن آن را بررسی می کند. پزشک پاتولوژیست نمونه برداشته شده را در زیر میکروسکوپ معاینه کرده و به دنبال دیسپلازی خواهد گشت. دیسپلازی یک ویژگی است که احتمال بالای سرطانی شدن سلول ها را بیان می کند. اریتروپلاکی در هنگام تشخیص به احتمال زیاد علائم سلول های پیش سرطانی را خواهد داشت. احتمال پیشرفت این ضایعات به سمت بدخیمی از ۱۴ تا ۵۰ درصد متغییر است. اغلب ضایعات لکوپلاکی هیچ گاه به سرطان منجر نمی شوند. با این حال، در صورتی که اریتروپلاکی در اوایل پدیدار شدن دیسپلازی را نشان دهد، احتمال بروز سرطان بسیار بالا خواهد بود. تشخیص زود هنگام و پیگیری برای اریتروپلاکی الزامی است.

HPV دهانی اغلب هیچ علامتی ندارد. یعنی افراد متوجه نمی شوند که به این عفونت مبتلا هستند و احتمالاً اقدامات لازم برای جلوگیری از شیوع بیماری را انجام نمی دهند. البته در موارد خاص و نادری ممکن است در دهان یا گلو زگیل بوجود بیاید.

درمان ضایعات دهانی اریتروپلاکیا

گزینه های درمانی اریتروپلاکی شامل موارد زیر هستند:

از آن جایی که اریتروپلاکی می تواند به سرطان دهان منجر شود، افراد مبتلا به این وضعیت باید از عوامل خطر شناخته شده همچون مصرف تنباکو و نوشیدن الکل خودداری کنند.

دکتر سمانه شیرانی دندانپزشک متخصص دهان و دندان