ورم لثه دندان عقل خود را با این روش ها کاهش دهید

دندانهای عقل یا دندانهای مولر سوم، آخرین دندانهای دهان هستند و نامگذاری آنها به این دلیل است که معمولاً بین سن ۱۷ و ۲۱ سالگی ظاهر می شوند که فرد به بلوغ عقلی بیشتری دست یافته است. اگر دندانهای عقل، رویش صحیحی داشته باشند، به جویدن بهتر کمک می کنند و هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند. اما در صورتی که فضای کافی برای بیرون آمدن آنها وجود نداشته باشد، دندان عقل نهفته نامیده می شوند.

ورم لثه دندان عقل زمانی به وجود می آید که این دندان دچار التهاب شود. در ادامه، درباره علت و روش درمان ورم و التهاب لثه دندان عقل صحبت می کنیم.

زمانی که دندانپزشک شروع به شکافتن لثه های شما می کند، طبیعی است که مقداری ناراحتی و التهاب لثه را تجربه کنید. زمانی که دندان عقل شما از لثه هایتان بیرون می زند، ممکن است عوارضی داشته باشد که منجر به التهاب بیشتر شود. این عوارض (در صورت وجود) عبارتند از:

ورم لثه ها همچنین می تواند ناشی از کبود ویتامین یا ژنژویت (بیماری التهاب لثه) باشد، اما معمولاً این نوع التهاب، فقط مربوط به دندان عقل نمی شود.

دندان عقل نهفته

روش های درمان ورم لثه دندان عقل

زمانی که دندانپزشک، پریکورونیت (بیماری التهاب و عفونت دندان عقل) را تشخیص داد، مطابق با نیازهای خاص بیمار، یک برنامه ی درمانی در نظر خواهد گرفت. درمان این شرایط می تواند دشوار باشد، زیرا در صورت وجود فلپ لثه، تا زمانی که دندان به طور کامل بیرون نزند، یا دندان یا بافت خارج نشود، مشکل به طور کامل برطرف نمی شود.

اگر فرد، علائم خاصی در ناحیه اطراف دندان داشته باشد، دندانپزشک ممکن است روش های درمانی زیر را برای از بین بردن ورم لثه دندان عقل امتحان کند:

پریکورونیت

اگر دندان عفونت کرده باشد، دندانپزشک، آنتی بیوتیک تجویز می کند و فرد می تواند برای کنترل درد و کاهش التهاب، داروهای دیگری را نیز مصرف کند. گرچه، پیش از مصرف داروها یا دهان شویه های بدون نسخه باید با دندانپزشک خود مشورت کند. در اکثر موارد، دندانپزشک ممکن است کشیدن دندان را توصیه کند، مخصوصاً اگر این مشکل مکرراً رخ می دهد.

درمان سریع علائم پریکورونیت، بسیار مهم است، زیرا این کار از گسترش عفونت و کاهش احتمال عوارض جلوگیری می کند. در صورت بروز علائم پریکورونیت، فرد باید هرچه سریعتر با دندان پزشک خود تماس بگیرد. همچنین، افرادی که متوجه رویش دندان عقل خود می شوند، اما علائم پریکورونیت را ندارند، هنوز باید به دندانپزشک خود اطلاع دهند، تا بتواند رشد دندان عقل آنها را بررسی کند.

آیا پریکورونیت با درمان خانگی رفع می شود؟

برای موارد خفیف پریکورونیت، برخی از درمانهای خانگی می توانند به تسکین و درمان علائم کمک کنند. شستشوی دهان با آب نمک گرم و نیز پاکسازی ناحیه آلوده با خمیردندان برای خارج کردن پلاک و بقایای غذا، می تواند به تسکین التهاب کمک کند.

گرچه، اگر فرد بعد از ۵ روز هیچ بهبودی مشاهده نکرد، باید به دندانپزشک مراجعه کند. در صورت تجربه ی علائم شدید، استفاده از درمان های خانگی توصیه نمی شود.

ورم لثه دندان عقل

روش های کاهش ورم لثه دندان عقل در خانه

اگر التهاب دندان عقل، ناشی از گیر کردن تکه ای غذا در آن ناحیه باشد، دهان خود را به طور کامل بشویید. دندان پزشک شما ممکن است استفاده از آب نمک گرم و یا دهان شویه ضدعفونی کننده را توصیه کند. زمانی که غذا از بین دندانها شسته شود، التهاب دندان باید کاهش پیدا کند.

همچنین نکات زیر را برای کاهش ورم لثه دندان عقل به یاد داشته باشید:

روش های کاهش ورم لثه دندان عقل در خانه

ممکن است ورم لثه دندان عقل باعث عفونت بیشتر شود

در صورتی که دچار التهاب دندان عقل شده اید، با دندانپزشک خود ملاقات کنید تا شرایط شما را بررسی کند. التهاب دندان عقل شما، ممکن است به علت دندان عقل نهفته باشد، که می تواند موجب عوارض خاص خود شود.

همچنین، امکان تشکیل کیست یا (به ندرت) تومور در اطراف دندان عقل نهفته وجود دارد. عفونت، از عوارض دیگر دندان عقل نهفته محسوب می شود. عفونت های دهانی به راحتی می توانند تبدیل به عوارض شدیدتری شوند و سلامت تمام بدن را به خطر اندازند.

ورم و التهاب لثه بعد از کشیدن دندان عقل چقدر طول می کشد؟

التهاب و ورم لثه مشکلات دیگری هستند که ممکن است پس از جراحی کشیدن دندان عقل رخ دهند. جراحی کشیدن دندان عقل، به ویژه دندان عقل نهفته، می تواند عمل سخت و دردناکی باشد. در این زمان، با کمک کیسه یخ، کمپرس سرد، داروهای ضدالتهابی بدون نسخه و غیره، التهاب دندان عقل به تدریج ظرف چند روز از بین خواهد رفت.

دکتر سمانه شیرانی متخصص زخم های دهانی