علت آبسه دندان عصب کشی شده چیست؟

عفونت ریشه دندان، یک مشکل دهانی جدی است که بعلت پوسیدگی دندان یا ضربه، باکتری به محفظه ی داخلی دندان حمله می کند. بیماران مبتلا به عفونت ریشه دندان، باید در اسرع وقت تحت درمان قرار بگیرند، زیرا زمانی که باکتری به ماده ی پالپ نرم در لایه داخلی دندان حمله می کند، عفونت به سرعت می تواند پخش شود.

عصب کشی دندان، درمانی مؤثر برای از بین بردن پالپ عفونی و حفظ دندان است. جهت اطمینان از مراجعه ی به موقع به دندانپزشک برای مراقبت و درمان دندانها، باید با علائم آبسه دندان عصب کشی شده آشنایی داشته باشید. این مقاله به علائم هشدار دهنده ی این شرایط اشاره می کند.

علل آبسه دندان عصب کشی شده

گرچه، بروز آبسه دندان عصب کشی شده معمول نیست، اما می تواند اتفاق بیفتد. عفونت ریشه ممکن است ناشی از ورود باکتری به دندان و بافت نرم در طول درمان، سوراخ شدن جزئی بافت نرم درون دندان و یا عصب کشی اولیه ی ناقص باشد. اگر دندانپزشک مشکوک به عفونت دندان باشد و یا آن را مشاهده کند، برای مقابله با عفونت، باید آنتی بیوتیک تجویز کند. علائم عفونت شامل درد، تب، التهاب، آبسه و یا چرک می باشد. در صورت مشاهده ی هر یک از این علائم پس از عصب کشی، باید فوراً با دندانپزشک تماس بگیرید.

در مواردی که عفونت پخش شده و یا با آنتی بیوتیک های معمول قابل درمان نباشد، درمان دوباره دندان، یا تخلیه ی ناحیه ی ملتهب ضروری است. اگر دندان عصب کشی شده، علائمی از عفونت دوباره داشته باشد و ساختار ریشه ها به قدری پیچیده باشد که با روش های سنتی درمان ریشه قابل درمان نیست، ممکن است به جراحی اپیکال نیاز باشد.

علل آبسه دندان عصب کشی شده

بوی بد دهان و آبسه دندان

ورود باکتری به دندان، می تواند موجب عفونت هایی با بوی ناخوشایند، از جمله عفونت ریشه شود. اگر مینای دندان بر اثر ساییدگی، حفره یا ضربه آسیب ببیند، باکتری بد به راحتی می تواند وارد کانال ریشه شود. سپس، این باکتری در محفظه ی پالپ تکثیر می شود و بوی بدی منتشر میکند. چرک می تواند منبع دیگری برای طعم نامطبوع یا بوی بد دهان باشد. گاهی اوقات، عفونت دندان موجب تشکیل کیسه های پر از چرکی به نام آبسه می شود.

آبسه در ابتدا به شکل یک برجستگی کوچک رخ می دهد که ملتهب و حساس است. با گذشت زمان این برجستگی بزرگتر می شود و شما را دچار مشکل می کند. در این زمان عفونت کانال ریشه پخش شده است. بنابراین، اگر متوجه هر گونه برجستگی در زیر لثه ی خود شدید، سریعاً وارد عمل شوید.

آبسه دندان عصب کشی شده

آیا پس از عصب کشی ممکن است دچار عفونت دندان شوید؟

بله، عفونت پس از اتمام رویکرد عصب کشی، یک اتفاق معمول نیست، ولی همیشه احتمال وقوع آن وجود دارد. عفونت های کانال ریشه، ممکن است یک هفته تا ده روز پس از عصب کشی رخ دهند. برخی از دلایل این عفونت ها عبارتند از:

آیا آبسه دندان عصب کشی شده مجدد قابل درمان است؟

به درمان کانال ریشه برای دومین بار، عصب کشی مجدد گفته می شود. درمان مجدد به همان شیوه ی عصب کشی معمول انجام می شود و نیازمند مصرف آنتی بیوتیک است. اگر درمان مجدد کافی نباشد، ممکن است به جراحی اپیکواکتومی نیاز باشد. این جراحی، از گسترش عفونت به استخوان اطراف دندان جلوگیری می کند.

آیا آبسه دندان عصب کشی شده مجدد قابل درمان است؟

درمان آبسه دندان عصب کشی شده

اگر نمی توانید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید، می توانید برای تسکین موقت درد از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید و یا دهان خود را با آب نمک گرم شست و شو دهید. فقط دندانپزشک می تواند آبسه دندان را درمان کند. هدف اصلی دندانپزشک، نجات دندان با تخلیه آبسه و خارج کردن عفونت از دهان است.

برای نجات دندان، ممکن است به عصب کشی مجدد نیاز باشد. اگر دندانپزشک قادر به حفظ دندان نباشد و عفونت به اندازه کافی جدی باشد، دندان باید کشیده شود. در صورت جدی بودن مشکل، ممکن است برای جلوگیری از مشکلات شدیدتر در بیمارستان بستری شوید.

دکتر سمانه شیرانی متخصص زخم های دهانی